Ta strona korzysta z Java Scriptu a Twoja przeglądarka go nie obsługuje lub został on wyłączony.
Strona nie będzie działać właściwie !
Humanistyczne

Starożytność - Antyk

zawartość 58   
kategoria Humanistyczne  historia
poziom zaawansowany
autor
zobacz inne zestawy i paczki
opis  powtórzenie do sprawdzianu
fiszki w tej paczce

Starożytność klasyczna

Okres dziejów cywilizacji grecko-rzymskiej rozwijającej się na obszarze basenu Morza Śródziemnego od połowy 4 tys p.n.e. (wynalezienie pisma) do 476 r . p.n.e. (upadek cesarstwa rzymskiego).

kalokagatia

Przekonanie, że człowiek powinien łączyć w sobie doskonałość moralną i fizyczną, piękno duchowe i cielesne.

antyczny kanon piękna

Wartości, którymi kierowali się antyczni artyści: miar, proporcje, ład, harmonia, symetria, mimesis

mimesis

naśladowanie natury, naturalność

kontrapost

Ciężar postaci spoczywa na jednej nodze, a druga jest odciążona. Sylwetka wygląda naturalnie.

materializm

W filozofii przekonanie, że rzeczywistość ma charakter materialny.

idealizm

Przekonanie, że rzeczywistość ma charakter przede wszystkim duchowy

Heraklit z Efezu

wszystko znajduje się w ciągłym ruchu

Diogenes

teoria cyników

Sokrates

ludzie uważający, że wszystko wiedzą są głupcami, ,,wiem, że nic nie wiem"

Epikur

epikuryzm, carpe diem

Zenon z Kition

stoicyzm

Rzeczywistość niedoskonałym odwzorowaniem świata idei.

Platon

Poznawanie, to przypominanie tego, co dusza widziała w świecie idei.

Platon

Ludzie mądrzy są zarazem cnotliwi.

Platon

Państwem powinni rządzić filozofowie.

Platon

Świat nie jest ani wyłącznie materialny, ani duchowy.

Arystoteles

Forma jest źródłem ruchu i przyczyną przemian.

Arystoteles

Pierwsza przyczyna i ostateczny cel świata to absolut

Arystoteles

Złoty środek (rozsądek)

Arystoteles

Dionizje wielkie

Święta na cześć Dionizosa. Zapoczątkowały teatr.

pieśni uroczyste ku czci Dionizosa

Dytyramb

przewodnik chóru

koryfeusz

tragedia

Najważniejszy w starożytnej grecji garunek dramatyczny.

komedia

przedstawiała zabawne scenki z życia codziennego.

Twórcy dramatów

Ajshylos, Sofokles, Eurydypies

Wprowadzenie w sytuację wejściową dramatu

Prolog

pieśń chóru na wejśćie

parodos

sceny dramatyczne, w których brali udział aktorzy

epejsodia

przeplatające się z epejsodiami komentujące pieśni chóru

stasimony

pieśń chóru na zakończenie

exodos

zasada 3 jedności

czasu, miejsca, akcji

Tragedna antyczna

-akcja opowiada o nieprzezwyciężonym konflikcie między dąrzeniami człowieka a siłami wyższymi

-finałem jest nieuchronna klęska bohatera

-katharsis -zasada trzech jedności -doświadczenia człowieka

katharsis

wewnętrzne uwolnienie człowieka od winy, lęku, emocji, stan oczyszczenia

hybris

ludzka pycha wynikająca z naiwnego przeświadczenia, że można oszukać los

hamartia

wina tragiczn, niezawiniona, nieświadome popełnienie zbrodnii

fatum

los, przeznaczenie, wobec którego człowiek pozostaje bezsilny

ironia tragiczna

efekt próby ucieczki człowieka przed przeznaczeniem, która paradoksalnie przybiża człowieka do klęski

tragizm

sytuacja jednostki nieuchronnie zmierzającej do katastrony, działającej w inię wyższych celów ale skazanej na klęskę

Mit

opowieść wyrażająca i porządkująca wierzenia jakiejś społeczności

mit, cechy

-odzwierciedla sferę sacrum

- funkcjonują poza czasem historycznym

-elementy fantastyczne - tłumaczą niezrozumiany świat - przekazują pragnienia, marzenia

mity o stworzeniu świata

kosmologiczne

mity o narodzinach bogów

teogoniczne

mity o stworzeniu świata

antropogeniczne

mity o dziejach rodów

genealogiczne

mityzacja

nadawanie cech mitu

fetyszyzm

oddawanie czci przedmiotom związanym z bogiem

sacrum

sfera świętości, wartości

arhetyp

wrzozec, model postępowania roli, zakodowany w powszechnej pamięci w nieświadomy sposób i powielany z pokolenia na pokolenie

Cechy eposu

-tematyka mitologiczna

-współistnienie świata bogów i ludzi

-inwokacja -dygresje(wtrącenia) -stałe epitety -porównana homeryckie - toposy - plastyczność przeżyć opisó bohaterów

symbol Itaki

sybmbol domu rodzinnego, ojczyzny

pieśni

zrytmizowane utwory o reguralnej budowie i róznorodnej tematyce (Horacy)

treny

poważne wiersze żałobne

elegie

podniosłe pieśni o ojczyźnie (Tyrajos)

epigramaty

krótkie, zwięzłe utwory upamiętniające

anakreontyki

o radości życia, biesiadne (Anakreont)

sielanki

o życiu na wsi (Teokryt)

Horacy, twórczość cechy

epikuryzm i stoicyzm

Skontaktuj się z nami
Przeczytaj regulamin i politykę cookies
© 2012-2014 FabrykaFiszek.pl  [0.8.61]
płatności onlineDotpay
Ue1 Ue2 Ue3
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies i będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce.