Strona nie będzie działać właściwie !
|
A posteriori |
|
sąd, który swą prawomocność opiera na doświadczeniu (Kant) |
|
A priori |
|
sąd, który swą prawomocność opiera wyłącznie na rozumie, będąc przy tym niezależny od wszelkiego doświadczenia (Kant) |
|
Agnostycyzm |
|
przekonanie, iż o niektórych sądach na temat świata nie jesteśmy w stanie sensownie orzec, czy są one prawdziwe, czy tez prawdziwe, a zatem pozostawiamy je nijako w zawieszeniu |
|
Aksjologia |
|
dziedzina filozofii zajmująca się badaniem wartości |
|
Alienacja |
|
wyobcowanie, terminowi temu różni filozofowie nadawali różne sensy, podług Hegla jest to proces, w którym duch absolutny staje się obcym samemu sobie |
|
Anaksymander |
|
jego nauczycielem i mistrzem był Tales |
|
Anaksymenes |
|
jego mistrzem i nauczycielem był Anaksymander |
|
Antibios |
|
coś, co sprzeciwia się życiu, co jest z nim sprzeczne |
|
Anton Makarenko |
|
Rosjanin |
|
Antropologia filozoficzna |
|
inaczej mówiąc, filozofia człowieka |
|
Apeiron |
|
bezkres, to, co nieokreślone, to, co nie jest przedmiotem doświadczenia naszych zmysłów (zob. Anaksymander) |
|
Aposterioryczne nauki |
|
nauki, które swą prawomocność opierają na doświadczeniu (np. fizyka, chemia, biologia) |
|
Aprioryczne nauki |
|
nauki, które swą prawomocność opierają wyłącznie na rozumie, będąc przy tym niezależny od wszelkiego doświadczenia (np. matematyka) |
|
Arché |
|
Pierwszych filozofów nurtowały zagadnienia związane z przyrodą, z światem, z kosmologią. Określa się ich zwykle mianem filozofów przyrody, bądź też kosmologów, lub też filozofów presokratejskich. |
|
Asocjacjonizm |
|
Kierunek w psychologii, którego przedstawiciele utrzymują, iż psychika ludzka działa dzięki skojarzeniom. Za jego fundatora i prawodawcę powszechnie uważa się Davida Hume'a |
|
August Comte |
|
Francuz |
|
Błędne koło |
|
o definicji mówimy, iż zawiera błędne koło, jeśli twierdzenie, do którego doszliśmy, zawierało się w przesłance, od której wyszliśmy rozpoczynając nasze rozumowanie |
|
Brzytwa Ockhama |
|
postulat metodologiczny sformułowany przez średniowiecznego filozofa Williama Ockhama, który brzmi następująco: "entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem" (bytów nie należy mnożyć nad potrzebę) |
|
Byt |
|
fundamentalna kategoria ontologiczna, jest nim wszystko, co rzeczywiste, wszystko, czemu przysługuje istność, |
|
Charles Montesqiueu |
|
Francuz |
|
Cybernetyka |
|
nauka o kontroli i komunikacji systemów |
|
Daimonion |
|
duch, czy też demon, który jakoby miał podpowiadać Sokratesowi, czego nie powinien czynić |
|
Dedukcja |
|
metoda rozumowania polegająca na tym, iż ze wyprowadzamy wnioski ze zbioru przesłanek |
|
Deizm |
|
pogląd utrzymujący, iż co prawda to Bóg stworzył świat, ale po tym akcie kreacji przestał się nim zupełnie zajmować, tak iż wszelkie modlitwy i prośby o interwencję kierowane do Niego są zupełnie bezsensowne |
|
Demiurg |
|
w "Timajosie" Platon przedstawia go jako boskiego budowniczego kosmosu, który uczynił z odwiecznej materii, mając przy tym za wzór równie odwieczny świat idei |
|
Demokracja |
|
w starożytne Grecji ów termin oznaczał rządy ogółu obywateli (do kategorii obywatel nie zaliczały się ani kobiety, ani niewolnicy |
|
Demokryt z Abdery |
|
Uczeń Leukipposa, reprezentant materializmu atomistycznego. Uznawał on, iż natura świata jest na wskroś materialna i zmienna, nie należy więc doszukiwać się w nim jakiegoś niezmiennego |
|
Determinizm |
|
doktryna głosząca, iż każde zdarzenie posiada jakąś przyczynę, która warunkuje jego zaistnienie w ten sposób, iż musi ono zajść |
|
Dobro |
|
wartość, którą przypisuje się wszelkim szlachetnym intencjom oraz uczynkom, a także rzeczom, które w satysfakcjonujący sposób spełniają przeznaczoną im rolę |
|
Doświadczenie |
|
jeden z zasadniczych punktów zainteresowań filozofii umysłu, można to pojęcie ująć jako strumień prywatnych przeżyć, znanych jedynie przeżywającemu podmiotowo, |
|
Dualizm |
|
doktryna głosząca, iż byt rozpada się niejako na dwie, niezależne od siebie, substancje |
|
Dusza |
|
niematerialna część człowieka, jego "ja:, które odpowiada za wszelkie procesy mentalne zachodzące w nas |
|
Ekstrawertyk |
|
człowiek, którego cechuje otwartość na wszelkie nowe doświadczenia |
|
Egzystencja |
|
sposób istnienia, który przypisać możemy jedynie człowiekowi jako istocie tworzącej własną istność |
|
Emotywizm |
|
teoria głosząca, iż wypowiedzi o charakterze etycznym służą do wyrażania stanów emocjonalnych, nie zaś do stwierdzania, że coś jest prawdą bądź fałszem |
|
Empedokles z Akkragas |
|
Twierdził on, że co prawda Parmenides ma racje utrzymując, iż byt nie może wychynąć z niebytu, ani też się weń obrócić |
|
Empiryzm |
|
nurt w filozofii dążący do powiązania wiedzy oraz doświadczenia, które najczęściej pojmuje jako zmysłowe treści świadomości |
|
Epistemologia |
|
(teoria poznania, gnoseologia) - dział filozofii, który podejmuje kwestie związane z ludzkim poznaniem. |
|
Epifenomen |
|
skutek uboczny jakiegoś procesu, który nie owocuje już żadnymi innymi skutkami |
|
Epoche |
|
zawieszenie sądu, stanowiące jeden z celów, do którego zmierza rozumowanie sceptyckie |
|
Erystyka |
|
rozumowanie, bądź też sztuka prowadzenia dysputy, którego celem nie jest osiągnięcie prawdy, lecz zwycięstwo w prowadzonym sporze, bądź też uczynienia słabszego stanowiska silniejszym |
|
Estetyka |
|
dział filozofii zajmujący się teorią piękna oraz teorią przeżycia estetycznego |
|
Eschatologia |
|
korpus idei odnoszących się do końca życia, bądź też końca świata. |
|
Etyka |
|
dział filozofii zajmujący się działaniami człowieka, które mogą być ocenianie ze względu na swą wartość moralną (dobro - zło) |
|
Eudajmonizm |
|
doktryna etyczna głosząca , iż najwyższym dobrem, do którego dąży człowiek, jest szczęście |
|
Fideizm |
|
pogląd, iż poznając sprawy boskie nie powinniśmy raczej polegać na rozumie, a jedynie na naszych aktach wiary |
|
Fizykalizm |
|
pogląd, który głosi, iż świat realny sprowadza się wyłącznie do tego, co fizyczne |
|
Forma |
|
podług Arystotelesa są to struktury, które narzucone niezróżnicowanej materii tworzą wraz z nią przedmioty obecne w świecie |
|
Friedrich Nietzsche |
|
Niemiec |
|
Futurologia |
|
projekt polegający na przewidywaniu stanu świata w jakiejś ściśle określonej przyszłości poprzez określenie rozwoju takich, czy innych (np. społecznych) tendencji obecnych w teraźniejszości |
|
Gnoza |
|
ruch (ruchy, sekt gnostyckich było wiele) o charakterze filozoficzno - religijnym rozwijający się pomiędzy II a V w. n.e. na terenie Imperium Rzymskiego |
|
Hegel G. W. F. |
|
Niemiec |
|
Heraklit z Efezu |
|
Podług niego zasadą, która konstytuuje świat, jest ogień. Formy materii, które występują w świecie, stanowią jego różne, podlegające nieustannej zmianie, postacie. |
|
Historiozofia |
|
rozważania prowadzone nad ostatecznym celem i przebiegiem procesów historycznych |
|
Historycyzm |
|
przekonanie, iż procesy historyczne są w jakiś sposób konieczne |
|
Idea |
|
można to pojęcie rozumieć na dwojaki sposób, po pierwsze, jako subiektywna, wewnętrzną treść umysłu, po drugie zaś, jako obiektywna, wieczna, bezczasowa forma, która funduje zmienny świat zmysłów, w którym żyjemy |
|
Indukcja |
|
sposób wnioskowania - wychodząc od twierdzeń jednostkowych prowadzi ona do twierdzeń ogólnych |
|
Indywidualizm |
|
pogląd, iż punktem wszelkich odniesień i rozważań, jakiego by one nie były rodzaju, jest zawsze jednostka ludzka |
|
Introspekcja |
|
wgląd we własną duchowość, w swe myśli oraz uczucia |
|
Introwertyk |
|
człowiek, który dość niechętnie otwiera się na nowe doświadczenia i doznania, gdyż zbytnio jest zaambarasowany swym światem wewnętrznym |
|
Irracjonalizm |
|
pogląd, którego zwolennicy głoszą, że istnieją inne źródła poznania niż tylko doświadczenie oraz rozum |
|
Jansenizm |
|
ruch religijny powstały we Francji w siedemnastym wieku. Janseniści w swych poglądach na grzech oraz problem łaski mocno zbliżyli się do kalwinizmu |
|
John Locke |
|
Anglik, empirysta, uznawał, iż umysł człowieka tuz po narodzinach jest czystą kartą, którą dopiero kolejne doświadczenia zapisują |
|
Kauzalizm |
|
pogląd, którego zwolennicy utrzymują, iż wszystko, co się zdarza, zdarza się z przypadku |
|
Kierkegaard Søren |
|
Duński filozof i myśliciel religijny. zajmował się w swej działalności filozoficznej przede wszystkim człowiekiem oraz jego sprawami. |
|
Kontemplacja |
|
rodzaj poznania, który polega na biernym oglądzie rzeczy przez podmiot poznający. Dla mistyków stanowi ona najpewniejszą drogę do zjednoczenia się/poznania Boga/Absolutu. |
|
Konwencjonalizm |
|
pogląd, którego zwolennicy utrzymują, iż wszelkie normy i zasady, którymi ludzie kierują się w swym życiu prywatnym są wynikiem podjętej arbitralnie umowy, nie zaś czymś, co ma swe umocowanie w bycie bądź też naturze |
|
Kreacjonizm |
|
Doktryna teologiczna głosząca, iż, po pierwsze, świat został wywołany z niebytu przez Boga, po drugie zaś, iż przy narodzinach człowieka tworzy On dla niego duszę |
|
Liberalizm |
|
koncepcja polityczna, która w centrum zainteresowania stawia jednostkę oraz jej sprawy |
|
Logika |
|
dział filozofii zajmujący się wnioskowaniem |
|
Logos |
|
różni filozofowie i myśliciele, w tym religijni, definiowali ten termin |
|
Materializm |
|
pogląd, którego zwolennicy utrzymują, iż świat składa się wyłącznie z materii |
|
Mistyka |
|
wiara w możliwość zjednoczenia się z Bogiem drogą ekstatycznej kontemplacji i w duchowy dostęp do tych dziedzin wiedzy, które nie są dostępne zwykłemu myśleniu. |
|
Monada |
|
podług Leibniza to nierozciągłe przedmioty psychiczne, mające zdolność postrzegania i przeżywania stanów pożądania |
|
Monizm |
|
pogląd, którego zwolennicy utrzymują, iż wielość rzeczy świata tego sprowadza się do jednej zasady, |
|
Moralność |
|
wszelkie zachowania oraz postawy, jakie przybierają ludzie żyjący w danej społeczności, a które to są oceniane podług skali wartości przyjmowanej przez tą właśnie społeczność |
|
Natura |
|
to niezwykle wieloznaczny termin, którego sens zmienia się wraz z naszym poglądem na świat, często bywa używany jako synonim słowa przyroda |
|
Ontologia |
|
dział filozofii, który podejmuje rozważania na temat istnienia, bytu jako takiego. |
|
Orfizm |
|
mistyczny grecki kult religijny i filozoficzny, który swój początek wziął z mitów o Orfeuszu, |
|
Panteizm |
|
pogląd głoszący, że Bóg jest wszędzie albo że Bóg i wszechświat to to samo. Najsłynniejszy system panteistyczny w filozofii nowożytnej stworzył Spinoza |
|
Paralogizm |
|
błąd w rozumowaniu |
|
Parmenides |
|
Utrzymywał on, iż istnieją dwie ścieżki ludzkich dociekań. Pierwsza nich, którą możemy określić mianem drogi prawdy, lub też rozumu, druga z nich natomiast, którą z kolei możemy określić mianem drogi fałszu, lub też zmysłów. |
|
Pascal Błażej |
|
Siedemnastowieczny filozof, myśliciel religijny oraz naukowiec. Był mocno związany z jansenistami (patrz: jansenizm). |
|
Pitagoras |
|
Utrzymywał, iż zasadę rzeczywistości stanowi liczba. |
|
Pluralizm |
|
postawa, która cechuje się tolerancją dla wielu rodzaju rzeczy, szczególnie zaś dla odmiennych światopoglądów |
|
Protagoras z Abdery |
|
Punktem wyjścia jego filozofii był człowiek i jego sprawy. Powiedział, co następuje: "Człowiek jest miarą wszystkich rzeczy, istniejących, że istnieją, i nieistniejących, że nie istnieją". |
|
Predestynacja |
|
doktryna głosząca, iż niektórzy ludzie rodzą się jako przeznaczeni do zbawienia lub potępienia i nawet dobre uczynki nie pomogą im uniknąć swego losu |
|
Presokratycy |
|
zbiorcze miano, którym się określa starożytnych filozofów przyrody, żyjących przed Sokratesem |
|
Probabilizm |
|
sceptycka doktryna głosząca, iż człowiek nie jest w stanie uzyskać wiedzy absolutnie pewnej i niewzruszonej, co najwyżej prawdopodobną |
|
Psychoanaliza |
|
metoda leczenia zaburzeń psychicznych, której prawodawcą był Zygmunt Freud, polegała ona na wydobywaniu w trakcie luźnej rozmowy utajonych w głębi psychiki pacjenta emocjonalnych konfliktów |
|
Psychologia |
|
nauka zajmująca się badaniem ludzkiej psychiki |
|
Racjonalizm |
|
Każdy pogląd na świat, który uznaje, iż rozum stanowi wszelką podstawę wiedzy o nim |
|
Relatywizm |
|
doktryna głosząca, iż prawda jest zależna od stanowiska podmiotu, który ją przypisuje bądź odmawia jakimś sądom |
|
Scholastyka |
|
filozofa, która była przedmiotem wykładu w szkołach przykościelnych oraz uniwersytetach w okresie średniowiecza mniej więcej o XII - XVI |
|
Scjentyzm |
|
określenie korpusu poglądów, których głównym wyznacznikiem było to, iż za pomocą kategorii właściwych dla nauk przyrodniczych da się opisać wszelkie ludzkie doświadczenie |
|
Solipsyzm |
|
przekonanie, iż istnieję tylko ja i moje jestestwo, pogląd ten łączy się zwykle z nazwiskiem George'a Berkeleya |
|
Spirytyzm |
|
dwojakie znaczenie, po pierwsze, iż duch stanowi ostateczną zasadę świata, jego substancję |
|
Sublimacja |
|
mechanizm samoobronny psychiki ludzkiej, który polega na tym, iż nieświadomie zamieniamy nieosiągalny cel naszych dążeń na inny, który może zostać zaakceptowany przez członków społeczeństwa |
|
Substancja |
|
to, co istnieje samo z siebie i nie potrzebuje do tego niczego innego, tudzież istota rzeczy, to, co warunkuje, że przedmiot jest takim, jakim jest, tą kategorię wprowadził do słownika filozofii Arystoteles |
|
Tales z Miletu |
|
Tales jako pierwszy udzielił na pytanie o to, skąd wziął się świat oraz czym jest on w swej najgłębszej istocie, odpowiedzi zgoła niemitologicznej, czyli takiej, które by się odwoływała do interwencji bogów. |
|
Skontaktuj się z nami Przeczytaj regulamin i politykę cookies © 2012-2014 FabrykaFiszek.pl [0.8.61] płatności online
|
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego |



