A posteriori |
sąd, który swą prawomocność opiera na doświadczeniu (Kant) |
A priori |
sąd, który swą prawomocność opiera wyłącznie na rozumie, będąc przy tym niezależny od wszelkiego doświadczenia (Kant) |
Agnostycyzm |
przekonanie, iż o niektórych sądach na temat świata nie jesteśmy w stanie sensownie orzec, czy są one prawdziwe, czy tez prawdziwe, a zatem pozostawiamy je nijako w zawieszeniu |
Aksjologia |
dziedzina filozofii zajmująca się badaniem wartości |
Alienacja |
wyobcowanie, terminowi temu różni filozofowie nadawali różne sensy, podług Hegla jest to proces, w którym duch absolutny staje się obcym samemu sobie |
Anaksymander |
jego nauczycielem i mistrzem był Tales |
Anaksymenes |
jego mistrzem i nauczycielem był Anaksymander |
Antibios |
coś, co sprzeciwia się życiu, co jest z nim sprzeczne |
Anton Makarenko |
Rosjanin |
Antropologia filozoficzna |
inaczej mówiąc, filozofia człowieka |
Apeiron |
bezkres, to, co nieokreślone, to, co nie jest przedmiotem doświadczenia naszych zmysłów (zob. Anaksymander) |
Aposterioryczne nauki |
nauki, które swą prawomocność opierają na doświadczeniu (np. fizyka, chemia, biologia) |
Aprioryczne nauki |
nauki, które swą prawomocność opierają wyłącznie na rozumie, będąc przy tym niezależny od wszelkiego doświadczenia (np. matematyka) |
Arché |
Pierwszych filozofów nurtowały zagadnienia związane z przyrodą, z światem, z kosmologią. Określa się ich zwykle mianem filozofów przyrody, bądź też kosmologów, lub też filozofów presokratejskich. |
Asocjacjonizm |
Kierunek w psychologii, którego przedstawiciele utrzymują, iż psychika ludzka działa dzięki skojarzeniom. Za jego fundatora i prawodawcę powszechnie uważa się Davida Hume'a |
August Comte |
Francuz |
Błędne koło |
o definicji mówimy, iż zawiera błędne koło, jeśli twierdzenie, do którego doszliśmy, zawierało się w przesłance, od której wyszliśmy rozpoczynając nasze rozumowanie |
Brzytwa Ockhama |
postulat metodologiczny sformułowany przez średniowiecznego filozofa Williama Ockhama, który brzmi następująco: "entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem" (bytów nie należy mnożyć nad potrzebę) |
Byt |
fundamentalna kategoria ontologiczna, jest nim wszystko, co rzeczywiste, wszystko, czemu przysługuje istność, |
Charles Montesqiueu |
Francuz |
Cybernetyka |
nauka o kontroli i komunikacji systemów |
Daimonion |
duch, czy też demon, który jakoby miał podpowiadać Sokratesowi, czego nie powinien czynić |
Dedukcja |
metoda rozumowania polegająca na tym, iż ze wyprowadzamy wnioski ze zbioru przesłanek |
Deizm |
pogląd utrzymujący, iż co prawda to Bóg stworzył świat, ale po tym akcie kreacji przestał się nim zupełnie zajmować, tak iż wszelkie modlitwy i prośby o interwencję kierowane do Niego są zupełnie bezsensowne |
Demiurg |
w "Timajosie" Platon przedstawia go jako boskiego budowniczego kosmosu, który uczynił z odwiecznej materii, mając przy tym za wzór równie odwieczny świat idei |
Demokracja |
w starożytne Grecji ów termin oznaczał rządy ogółu obywateli (do kategorii obywatel nie zaliczały się ani kobiety, ani niewolnicy |
Demokryt z Abdery |
Uczeń Leukipposa, reprezentant materializmu atomistycznego. Uznawał on, iż natura świata jest na wskroś materialna i zmienna, nie należy więc doszukiwać się w nim jakiegoś niezmiennego |
Determinizm |
doktryna głosząca, iż każde zdarzenie posiada jakąś przyczynę, która warunkuje jego zaistnienie w ten sposób, iż musi ono zajść |
Dobro |
wartość, którą przypisuje się wszelkim szlachetnym intencjom oraz uczynkom, a także rzeczom, które w satysfakcjonujący sposób spełniają przeznaczoną im rolę |
Doświadczenie |
jeden z zasadniczych punktów zainteresowań filozofii umysłu, można to pojęcie ująć jako strumień prywatnych przeżyć, znanych jedynie przeżywającemu podmiotowo, |
Dualizm |
doktryna głosząca, iż byt rozpada się niejako na dwie, niezależne od siebie, substancje |
Dusza |
niematerialna część człowieka, jego "ja:, które odpowiada za wszelkie procesy mentalne zachodzące w nas |
Ekstrawertyk |
człowiek, którego cechuje otwartość na wszelkie nowe doświadczenia |
Egzystencja |
sposób istnienia, który przypisać możemy jedynie człowiekowi jako istocie tworzącej własną istność |
Emotywizm |
teoria głosząca, iż wypowiedzi o charakterze etycznym służą do wyrażania stanów emocjonalnych, nie zaś do stwierdzania, że coś jest prawdą bądź fałszem |
Empedokles z Akkragas |
Twierdził on, że co prawda Parmenides ma racje utrzymując, iż byt nie może wychynąć z niebytu, ani też się weń obrócić |
Empiryzm |
nurt w filozofii dążący do powiązania wiedzy oraz doświadczenia, które najczęściej pojmuje jako zmysłowe treści świadomości |
Epistemologia |
(teoria poznania, gnoseologia) - dział filozofii, który podejmuje kwestie związane z ludzkim poznaniem. |
Epifenomen |
skutek uboczny jakiegoś procesu, który nie owocuje już żadnymi innymi skutkami |
Epoche |
zawieszenie sądu, stanowiące jeden z celów, do którego zmierza rozumowanie sceptyckie |
Erystyka |
rozumowanie, bądź też sztuka prowadzenia dysputy, którego celem nie jest osiągnięcie prawdy, lecz zwycięstwo w prowadzonym sporze, bądź też uczynienia słabszego stanowiska silniejszym |
Estetyka |
dział filozofii zajmujący się teorią piękna oraz teorią przeżycia estetycznego |
Eschatologia |
korpus idei odnoszących się do końca życia, bądź też końca świata. |
Etyka |
dział filozofii zajmujący się działaniami człowieka, które mogą być ocenianie ze względu na swą wartość moralną (dobro - zło) |
Eudajmonizm |
doktryna etyczna głosząca , iż najwyższym dobrem, do którego dąży człowiek, jest szczęście |
Fideizm |
pogląd, iż poznając sprawy boskie nie powinniśmy raczej polegać na rozumie, a jedynie na naszych aktach wiary |
Fizykalizm |
pogląd, który głosi, iż świat realny sprowadza się wyłącznie do tego, co fizyczne |
Forma |
podług Arystotelesa są to struktury, które narzucone niezróżnicowanej materii tworzą wraz z nią przedmioty obecne w świecie |
Friedrich Nietzsche |
Niemiec |
Futurologia |
projekt polegający na przewidywaniu stanu świata w jakiejś ściśle określonej przyszłości poprzez określenie rozwoju takich, czy innych (np. społecznych) tendencji obecnych w teraźniejszości |
Gnoza |
ruch (ruchy, sekt gnostyckich było wiele) o charakterze filozoficzno - religijnym rozwijający się pomiędzy II a V w. n.e. na terenie Imperium Rzymskiego |
Hegel G. W. F. |
Niemiec |
Heraklit z Efezu |
Podług niego zasadą, która konstytuuje świat, jest ogień. Formy materii, które występują w świecie, stanowią jego różne, podlegające nieustannej zmianie, postacie. |
Historiozofia |
rozważania prowadzone nad ostatecznym celem i przebiegiem procesów historycznych |
Historycyzm |
przekonanie, iż procesy historyczne są w jakiś sposób konieczne |
Idea |
można to pojęcie rozumieć na dwojaki sposób, po pierwsze, jako subiektywna, wewnętrzną treść umysłu, po drugie zaś, jako obiektywna, wieczna, bezczasowa forma, która funduje zmienny świat zmysłów, w którym żyjemy |
Indukcja |
sposób wnioskowania - wychodząc od twierdzeń jednostkowych prowadzi ona do twierdzeń ogólnych |
Indywidualizm |
pogląd, iż punktem wszelkich odniesień i rozważań, jakiego by one nie były rodzaju, jest zawsze jednostka ludzka |
Introspekcja |
wgląd we własną duchowość, w swe myśli oraz uczucia |
Introwertyk |
człowiek, który dość niechętnie otwiera się na nowe doświadczenia i doznania, gdyż zbytnio jest zaambarasowany swym światem wewnętrznym |
Irracjonalizm |
pogląd, którego zwolennicy głoszą, że istnieją inne źródła poznania niż tylko doświadczenie oraz rozum |
Jansenizm |
ruch religijny powstały we Francji w siedemnastym wieku. Janseniści w swych poglądach na grzech oraz problem łaski mocno zbliżyli się do kalwinizmu |
John Locke |
Anglik, empirysta, uznawał, iż umysł człowieka tuz po narodzinach jest czystą kartą, którą dopiero kolejne doświadczenia zapisują |
Kauzalizm |
pogląd, którego zwolennicy utrzymują, iż wszystko, co się zdarza, zdarza się z przypadku |
Kierkegaard Søren |
Duński filozof i myśliciel religijny. zajmował się w swej działalności filozoficznej przede wszystkim człowiekiem oraz jego sprawami. |
Kontemplacja |
rodzaj poznania, który polega na biernym oglądzie rzeczy przez podmiot poznający. Dla mistyków stanowi ona najpewniejszą drogę do zjednoczenia się/poznania Boga/Absolutu. |
Konwencjonalizm |
pogląd, którego zwolennicy utrzymują, iż wszelkie normy i zasady, którymi ludzie kierują się w swym życiu prywatnym są wynikiem podjętej arbitralnie umowy, nie zaś czymś, co ma swe umocowanie w bycie bądź też naturze |
Kreacjonizm |
Doktryna teologiczna głosząca, iż, po pierwsze, świat został wywołany z niebytu przez Boga, po drugie zaś, iż przy narodzinach człowieka tworzy On dla niego duszę |
Liberalizm |
koncepcja polityczna, która w centrum zainteresowania stawia jednostkę oraz jej sprawy |
Logika |
dział filozofii zajmujący się wnioskowaniem |
Logos |
różni filozofowie i myśliciele, w tym religijni, definiowali ten termin |
Materializm |
pogląd, którego zwolennicy utrzymują, iż świat składa się wyłącznie z materii |
Mistyka |
wiara w możliwość zjednoczenia się z Bogiem drogą ekstatycznej kontemplacji i w duchowy dostęp do tych dziedzin wiedzy, które nie są dostępne zwykłemu myśleniu. |
Monada |
podług Leibniza to nierozciągłe przedmioty psychiczne, mające zdolność postrzegania i przeżywania stanów pożądania |
Monizm |
pogląd, którego zwolennicy utrzymują, iż wielość rzeczy świata tego sprowadza się do jednej zasady, |
Moralność |
wszelkie zachowania oraz postawy, jakie przybierają ludzie żyjący w danej społeczności, a które to są oceniane podług skali wartości przyjmowanej przez tą właśnie społeczność |
Natura |
to niezwykle wieloznaczny termin, którego sens zmienia się wraz z naszym poglądem na świat, często bywa używany jako synonim słowa przyroda |
Ontologia |
dział filozofii, który podejmuje rozważania na temat istnienia, bytu jako takiego. |
Orfizm |
mistyczny grecki kult religijny i filozoficzny, który swój początek wziął z mitów o Orfeuszu, |
Panteizm |
pogląd głoszący, że Bóg jest wszędzie albo że Bóg i wszechświat to to samo. Najsłynniejszy system panteistyczny w filozofii nowożytnej stworzył Spinoza |
Paralogizm |
błąd w rozumowaniu |
Parmenides |
Utrzymywał on, iż istnieją dwie ścieżki ludzkich dociekań. Pierwsza nich, którą możemy określić mianem drogi prawdy, lub też rozumu, druga z nich natomiast, którą z kolei możemy określić mianem drogi fałszu, lub też zmysłów. |
Pascal Błażej |
Siedemnastowieczny filozof, myśliciel religijny oraz naukowiec. Był mocno związany z jansenistami (patrz: jansenizm). |
Pitagoras |
Utrzymywał, iż zasadę rzeczywistości stanowi liczba. |
Pluralizm |
postawa, która cechuje się tolerancją dla wielu rodzaju rzeczy, szczególnie zaś dla odmiennych światopoglądów |
Protagoras z Abdery |
Punktem wyjścia jego filozofii był człowiek i jego sprawy. Powiedział, co następuje: "Człowiek jest miarą wszystkich rzeczy, istniejących, że istnieją, i nieistniejących, że nie istnieją". |
Predestynacja |
doktryna głosząca, iż niektórzy ludzie rodzą się jako przeznaczeni do zbawienia lub potępienia i nawet dobre uczynki nie pomogą im uniknąć swego losu |
Presokratycy |
zbiorcze miano, którym się określa starożytnych filozofów przyrody, żyjących przed Sokratesem |
Probabilizm |
sceptycka doktryna głosząca, iż człowiek nie jest w stanie uzyskać wiedzy absolutnie pewnej i niewzruszonej, co najwyżej prawdopodobną |
Psychoanaliza |
metoda leczenia zaburzeń psychicznych, której prawodawcą był Zygmunt Freud, polegała ona na wydobywaniu w trakcie luźnej rozmowy utajonych w głębi psychiki pacjenta emocjonalnych konfliktów |
Psychologia |
nauka zajmująca się badaniem ludzkiej psychiki |
Racjonalizm |
Każdy pogląd na świat, który uznaje, iż rozum stanowi wszelką podstawę wiedzy o nim |
Relatywizm |
doktryna głosząca, iż prawda jest zależna od stanowiska podmiotu, który ją przypisuje bądź odmawia jakimś sądom |
Scholastyka |
filozofa, która była przedmiotem wykładu w szkołach przykościelnych oraz uniwersytetach w okresie średniowiecza mniej więcej o XII - XVI |
Scjentyzm |
określenie korpusu poglądów, których głównym wyznacznikiem było to, iż za pomocą kategorii właściwych dla nauk przyrodniczych da się opisać wszelkie ludzkie doświadczenie |
Solipsyzm |
przekonanie, iż istnieję tylko ja i moje jestestwo, pogląd ten łączy się zwykle z nazwiskiem George'a Berkeleya |
Spirytyzm |
dwojakie znaczenie, po pierwsze, iż duch stanowi ostateczną zasadę świata, jego substancję |
Sublimacja |
mechanizm samoobronny psychiki ludzkiej, który polega na tym, iż nieświadomie zamieniamy nieosiągalny cel naszych dążeń na inny, który może zostać zaakceptowany przez członków społeczeństwa |
Substancja |
to, co istnieje samo z siebie i nie potrzebuje do tego niczego innego, tudzież istota rzeczy, to, co warunkuje, że przedmiot jest takim, jakim jest, tą kategorię wprowadził do słownika filozofii Arystoteles |
Tales z Miletu |
Tales jako pierwszy udzielił na pytanie o to, skąd wziął się świat oraz czym jest on w swej najgłębszej istocie, odpowiedzi zgoła niemitologicznej, czyli takiej, które by się odwoływała do interwencji bogów. |
Utopia |
(z greckiego ou - "nie", topos - "miejsce", czyli "miejsce, którego nie ma"), to idealne miejsce lub sposób życia, coś czego realnie nie da się wprowadzić w życie. |
Utylitaryzm |
teoria etyczna głosząca, iż najwyższym dobrem, jakie człowiek jest w stanie osiągnąć, jest pożytek, jaki z podejmowanych działań wyniesie jednostka, bądź też społeczeństwo |
Woluntaryzm |
ogólnie: przekonanie, iż wszelkie władze rozumu podlegają woli |