Strona nie będzie działać właściwie !
 
      | Adaptacja | 
| parafraza, przekształcenie utworu literackiego na potrzeby określonej grupy odbiorców | 
| Aforyzm | 
| (złota myśl, sentencja) | 
| Adres wydawniczy | 
| część opisu bibliograficznego druku, zawiera informacje o miejscu i roku wydania oraz nazwę wydawcy | 
| Agitacja | 
| wpływanie za pośrednictwem wypowiedzi ustnych lub pisemnych na opinię publiczną w celu zjednania jej dla określonych idei | 
| Akcja | 
| przedstawione zdarzenia rozgrywające się w świecie przedstawionym dzieła literackiego, sztuki teatralnej czy filmu | 
| Alegoria | 
| motyw lub ich zespół , który obok wyrażonego dosłownego sensu ma wbudowany ukryty, właściwy sens przenośny, rozszyfrowany przez samego autora | 
| Anafora | 
| figura polegająca na rozpoczynaniu sąsiednich zdań, członów lub wersów tym samym wyrazem lub układem wyrazów (zazwyczaj zbudowanych za zasadzie paralelizmu składniowego) | 
| Anakolut | 
| zaburzenie związków składniowych pomiędzy poszczególnymi członami wypowiedzi, zacierające istniejące pomiędzy nimi związki logiczne; błąd językowy powszechnie istniejący w mowie potocznej | 
| Anakreontyk | 
| utwór liryczny o tematyce biesiadnej lub miłosnej, będący pochwałą życia, miłości i sztuki | 
| Anegdota | 
| gatunek ustnej i pisanej prozy narracyjnej, krótkie opowiadanie o niecodziennym zdarzeniu z dowcipnym, nieraz nieoczekiwanym zakończeniem | 
| Anonim | 
| autor u nieustalonej tożsamości, niekiedy na skutek celowego zatajenia, zwłaszcza z powodów politycznych lub religijnych | 
| Antologia | 
| wydawnictwo zawierające zbiór tekstów literackich, naukowych, publicystycznych lub ich fragmentów, powiązanych wspólną tematyką, przynależnością do jednego gatunku literackiego, | 
| Antonimy | 
| znaczeniowe przeciwieństwo określonego wyrazu | 
| Antrakt | 
| przerwa pomiędzy częściami przedstawienia teatralnego (najczęściej tożsamymi z aktami dramatu), niekiedy wyznaczona przez konieczność zmiany dekoracji | 
| Antropomorfizacja | 
| odmiana metafory, przypisywanie ludzkich cech elementom przyrody nieożywionej, zwierzętom, roślinom, pojęciom abstrakcyjnym | 
| Antyteza | 
| chwyt stylistyczny, zestawienie znaczeniowo przeciwstawnych elementów, służące skontrastowaniu elementów rzeczywistości przedstawionej w utworze literackim | 
| Apokryf | 
| pisma żydowskie, chrześcijańskie lub gnostyckie niewiadomego pochodzenia, których autorstwo przypisywano postaciom biblijnym | 
| Apologia | 
| tekst będący obroną osoby, zasady, światopoglądu, zawierający ich pochwałę | 
| Apostrofa | 
| figura retoryczna, bezpośredni i uroczysty zwrot do osoby nieobecnej, bóstwa, muzy, ojczyzny, upersonifikowanej idei itp | 
| Archaizm | 
| dowolne wyrażenie lub forma językowa, które wyszły z powszechnego użycia, właściwe epokom minionym i które obecnie są uznawane za przestarzałe | 
| Artykuł | 
| podstawowa forma publicystyczna; tekst informacyjny prezentujący najczęściej aktualny i istotny problem społeczny, polityczny, kulturalny, obyczajowy itp | 
| Autobiografia | 
| opis własnego życia, niekiedy fabularyzowany, uzupełniony prezentacją uogólnionych obserwacji dotyczących świata i osobistych zapatrywań | 
| Awangarda | 
| wspólne określenie kierunków artystycznych w XX wieku programowo zrywających z tradycją, szczególnie pod względem ocen estetycznych | 
| Bajka | 
| gatunek epicki wywodzący się z ustnej literatury ludowej, krótki utwór poetycki o charakterze dydaktycznym i moralizatorskim, alegoryczna powiastka | 
| Ballada | 
| gatunek wywodzący się z melicznej poezji ludowej, realizujący własności różnych rodzajów literackich, stroficzny utwór poetycki, | 
| Barbaryzm | 
| element lub forma przeniesiona do wypowiedzi z języka obcego; w literaturze chwyt stylistyczny służący podkreśleniu kunsztowności wypowiedzi | 
| Barok | 
| epoka w dziejach kultury europejskiej od końca XVI wieku do pierwszej połowy XVIII w | 
| Baśń | 
| epicki gatunek literatury ludowej | 
| Behawioryzm | 
| kierunek metodologiczny wywodzący się z USA, odrzucający jako nienaukowe i subiektywne takie kategorie opisu ludzkiej psychiki jak intencje, pragnienie czy przekonania | 
| Beletrystka | 
| dawniej literatura piękna i historyczna; proza narracyjno | 
| Bestseller | 
| książka ciesząca się w określonym czasie rekordowym popytem; dzieło poczytne, popularne | 
| Biblia | 
| zbiór ksiąg uznawanych za święte w tradycji żydowskiej i chrześcijańskiej | 
| Bibliografia | 
| sporządzony według określonych zasad spis dokumentów | 
| Biografia | 
| przekaz o życiu i działalności jakiejś osoby, o charakterze rozprawy naukowej, popularnonaukowego lub literackiego eseju lub panegiryku | 
| Bohater liryczny | 
| bohater monologu podmiotu lirycznego; kompozycyjne znaczenie bohatera lirycznego wzrasta w rozmaitych odmianach liryki pośredniej | 
| Charakter | 
| odmiana kompozycyjna postaci literackiej; w porównaniu z typem charakter cechuje się większą wielowymiarowością i mniejszą intensywnością przejawiania się poszczególnych cech | 
| Charakterystyka | 
| zabiegi służące budowaniu postaci literackiej; dotyczy to jej wyglądu i zachowania, jak i życia psychicznego | 
| Chór w dramacie | 
| grupa postaci wykonująca pod przewodnictwem koryfeusza zbiorowe śpiewy lub recytacje, będące częścią dialogów dramatu bądź też uogólniającym komentarzem do jego akcji | 
| Commedia dell arte | 
| gatunek dramatyczny, włoska komedia ludowa oparta na improwizacji scenicznej i komizmie sytuacyjnym, popularna w XVI | 
| Cyganeria | 
| nieformalna grupa młodych pisarzy i artystów, którzy poprzez ekscentryczny styl życia wyrażają bunt przeciwko ogólnie przyjętym normom społecznym oraz obyczajowym | 
| Dadaizm | 
| międzynarodowy awangardowy ruch literacko | 
| Dialog | 
| zespół wzajemnie powiązanych wypowiedzi co najmniej dwóch osób, podstawowa forma podawcza dramatu, służąca budowaniu postaci i fabuły oraz prezentacji czytelnikowi dodatkowych okoliczności, | 
| Diariusz | 
| rodzaj dziennika, bieżące zapiski odnotowujące i komentujące wydarzenia z życia publicznego lub prywatnego; gatunek znany od czasów starożytnych | 
| Dominanta | 
| główny motyw, zasadnicza cecha, najważniejszy element w utworze literackim lub jego fragmencie | 
| Dominanta ideowa | 
| myśl przewodnia dzieła literackiego | 
| Dominanta kompozycyjna | 
| nadrzędny element kompozycyjny dzieła literackiego, któremu podporządkowane są pozostałe | 
| Dominanta metryczna | 
| przeważająca miara wierszowa w utworze poetyckim | 
| Dominanta stylistyczna | 
| podstawowy wyznacznik stylu utworu, określający jego budowę językową | 
| Dramat | 
| jeden z rodzajów literackich; utwory dramatyczne zwykle przeznaczone są do inscenizacji teatralnej, prezentują działania i wypowiedzi postaci bez pośrednictwa podmiotu mówiącego | 
| Dzieło literackie | 
| utwór literacki, oryginalna wypowiedź o charakterze artystycznym, spełniająca warunki literackości, forma kontaktu pisarza z czytelnikami, podlegająca analizie, interpretacji i ocenie co do wartości | 
| Dzieło otwarte | 
| dzieło o strukturze otwartej, wieloznaczne, otwarte na wiele interpretacji | 
| Dziennik | 
| datowane, prowadzone codziennie zapiski o charakterze osobistym, o różnej tematyce, dotyczące zdarzeń bieżących | 
| Egzegeza | 
| hermeneutyka, wyjaśnianie, interpretacja i komentowanie tekstów literackich, prawniczych, religijnych i innych, zwłaszcza dawnych | 
| Eklektyzm | 
| w filozofii: dobieranie i łączenie w całość koncepcji, tez czy pojęć pochodzących z różnych systemów filozoficznych i doktryn ideologicznych | 
| Ekspozycja | 
| dokonywane za pomocą rozmaitych środków wprowadzenie w akcję utworu literackiego: przedstawienie sytuacji wyjściowej i głównych bohaterów | 
| Ekspresja | 
| uzewnętrznienie przeżyć i uczuć, jedna z podstawowych kategorii estetycznych: własność i funkcja dzieła sztuki polegająca na wyrażaniu stanów wewnętrznych autora | 
| Elegia | 
| utwór liryczny o charakterze poważnym, zwykle o tematyce żałobnej, refleksyjnym nastroju, utrzymany w tonie skargi lub zadumy | 
| Elipsa | 
| opuszczenie tych składników zdania, których znaczenia można się domyślić z kontekstu, brakujący element zostaje celowo pominięty | 
| Emploi | 
| rodzaj ról, w których aktor się specjalizuje w związku ze swoimi predyspozycjami psychicznymi lub warunkami fizycznymi, do początku XX wieku przestrzegana przy obsadzie ról teatralnych | 
| Epifora | 
| figura stylistyczna, kończenie zdań, członów zdania rozwiniętego, wersów lub strof tym samym wyrazem lub zwrotem | 
| Epigonizm | 
| naśladowanie przestarzałych wzorów literackich, przeciwieństwo prekursorstwa | 
| Epigramat | 
| krótki i lekki utwór poetycki o charakterze aforyzmu, z zaskakującą pointą | 
| Epika | 
| jeden z trzech rodzajów literackich, wyróżniający się kompozycyjną dwupłaszczyznowością: sytuacji narracyjnej przeciwstawiony jest świat przedstawiony; | 
| Epilog | 
| wydzielona końcowa część utworu epickiego lub dramatycznego, zawierająca zazwyczaj dodatkowe wyjaśnienia lub komentarze autora | 
| Epitet | 
| figura retoryczna; wyraz określający rzeczownik, stosowany w celu uwydatnienia określonej cechy i nadania w ten sposób tekstowi zabarwienia emocjonalnego | 
| Epizod | 
| zdarzenie luźno związane z akcją utworu, nie mające znaczenia dla jej przebiegu; zasadniczą funkcją epizodu jest wskazywanie na okoliczności głównych przedstawianych wydarzeń | 
| Epos | 
| jeden z podstawowych gatunków epickich; uprawiany od starożytności; | 
| Erystyka | 
| sztuka prowadzenia dyskusji i sporów oraz obalania argumentów przeciwnika | 
| Esej | 
| gatunek z pogranicza literatury pięknej; wypowiedź naukowa, publicystyczna lub filozoficzna; jedna z form wypowiedzi krytyki literackiej; | 
| Estetyzm | 
| kult piękna, przekonanie o naczelnej roli piękna w życiu i dziełach sztuki, przy jednoczesnym lekceważeniu innych sfer życia i sztuki; charakterystyczny dla dekadentyzmu | 
| Eufemizm | 
| wyraz lub związek frazeologiczny używany w miejsce innego, który ze względów kulturowych, obyczajowych lub estetycznych jest uznawany za nieprzyzwoity, wulgarny, | 
| Fabuła | 
| układ motywów zdarzeniowych w świecie przedstawionym dzieła literackiego, sztuki teatralnej lub filmu, obejmujący zdarzenia rozgrywające się w fikcyjnym tu i teraz, | 
| Farsa | 
| odmiana komedii przeznaczona dla masowej publiczności, obejmująca utwory sceniczna o błahej i konwencjonalnej fabule, charakteryzuje się dynamiczną, zwartą akcją opartą na komizmie sytuacyjnym, | 
| Felieton | 
| gatunek publicystyczmy | 
| Figlik | 
| gatunek liryczny pokrewny fraszce, zwięzły utwór o żartobliwym charakterze, ujmujący w formie wiersza anegdotę, przeważnie z życia dworskiego lub szlacheckiego | 
| Figury retoryczne | 
| ozdobny wyraz, zwrot, wyrażenie lub fraza mające na celu podniesienie emocjonalności, jasności, podniosłości lub sugestywności wypowiedzi poetyckiej lub mowy | 
| Fikcja literacka | 
| właściwość świata przedstawionego dzieła literackiego, teatralnego lub filmowego, będącego tworem wymyślonym, ukształtowanym w wyobraźni autora | 
| Fraszka | 
| gatunek liryczny; epigramatyczny utwór poetycki o żartobliwym, często okolicznościowym charakterze | 
| Frazeologia | 
| jeden z podsystemów języka, obejmujący związki frazeologiczne | 
| Gawęda | 
| krótki utwór prozą lub wierszem, naśladujący opowieść ustną z jej swobodą stylu i kompozycji, wyrazistą obecnością podmiotu mówiącego, częstymi zwrotami do słuchacza, dygresjami | 
| Grafomania | 
| potrzeba pisania tekstów literackich bez względu na ich poziom artystyczny, pomimo braku talentu | 
| Groteska | 
| kategoria estetyczna odnosząca się do wszystkich rodzajów sztuki oraz literatury; ukształtowanie świata przedstawionego utworu literackiego charakteryzujące się karykaturalną deformacją i absurdalnością | 
| Hamletyzm | 
| postawa zdominowana przez tragiczny paraliż woli, wynikający z niemożności rozpoznania porządku świata; określenie pochodzi od tytułowego bohatera dramatu Williama Szekspira Hamlet | 
| Homilia | 
| odmiana kazania; omówienie fragmentu Biblii wraz z przedstawieniem wynikających z niego wskazań moralnych i religijnych | 
| Homonimy | 
| leksemy mające jednakowe brzmienie, ale odmienne znaczenie, pochodzenie, inna etymologię, a nieraz także pisownię | 
| Humanizm | 
| ogólnoeuropejski ruch umysłowy, który narodził się we Włoszech w XIV wieku, dając początek epoce renesansu | 
| Humor | 
| pogodny komizm; wyposażenie świata przedstawionego lub warstwy językowej dzieła literackiego we własności czyniące je zabawnymi; może przybrać postać beztroskiej wesołości albo złośliwej ironii, sarkazmu i szyderstwa | 
| Humoreska | 
| krótkie humorystyczne opowiadanie, często o charakterze satyrycznym, operujące wieloma środkami: karykaturą, ironią, groteska, komizmem sytuacyjnym, parodia, absurd | 
| Hymn | 
| gatunek literacki bliski odzie; uroczysta pieśń, podniosły utwór liryczny o treści religijnej lub patriotycznej | 
| Idea | 
| przesłanie, główna intencja znaczeniowa dzieła sztuki; zasadnicza koncepcja, na której opiera się kompozycja świata przedstawionego | 
| Idealizacja | 
| jednostronny środek przedstawiania postaci, ich środowiska, stosunków itp | 
| Idiom | 
| zwrot lub wyrażenie, którego nie możemy dosłownie przetłumaczyć na obcy język, bo straci swoje przenośne znaczenie | 
| Iluzja | 
| własność świata przedstawionego dzieła literackiego, teatralnego lub filmowego, nakazująca odbiorcy traktować ten świat jako realną i wewnętrznie spójną rzeczywistość | 
| Interpretacja | 
| to zespół działań , których celem jest objaśnienie wszystkich lub wybranych aspektów dzieła literackiego , jego fragmentu lub ich grupy | 
| Inwersja | 
| zmiana szyku wyrazów w zdaniu | 
| Ironia | 
| figura stylistyczna, której istotą jest sprzeczność między ostatecznym sensem wypowiedzi a jej znaczeniem dosłownym | 
| Kalambur | 
| żartobliwa gra słów oparta na wieloznaczności wyrazów, pokrewieństwie znaczeniowym, podobieństwie brzmienia lub też nieznacznej zmianie ich formy | 
| Kicz językowy | 
| utwór o małej wartości artystycznej, stereotypowy, odwołujący się do gustu przeciętnego odbiorcy | 
| Klasycyzm | 
| kierunek w sztukach plastycznych, literaturze, muzyce XVII i XVIII wieku, będący początkowo elementem kultury dworskiej, ukształtowany pod wpływem antycznej kultury grecko | 
| Klechda | 
| inna nazwa baśni | 
| Skontaktuj się z nami Przeczytaj regulamin i politykę cookies © 2012-2014 FabrykaFiszek.pl [0.8.61] płatności online   |       Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego | 

 polski
  polski                
              