Strona nie będzie działać właściwie !
Psychologia społeczna UAM
| zawartość | 25 |
| kategoria |
|
| poziom | podstawowy |
|
Psychologiczne właściwości człowieka |
|
- jednostkowe-wspólne - stałe-zmienne - indywidualne-kulturowe - świadome-nieświadome - adaptacyjne-dezadaptacyjne (patologiczne) - deterministyczne-interdeterministyczne |
|
Wymiary obecności innych |
|
- rzeczywista-wyobrażona - bezpośrednia-pośrednia - przeszła-teraźniejsza-przyszła |
|
Mechanizmy społecznych zachowań |
|
- potrzeby, motywy społeczne - wpływ społeczny - grupowe normy funkcjonowania |
|
Koncepcje opisu i wyjaśniania zjawisk społecznych |
|
- społeczno-kulturowa - ewolucyjna - społecznego uczenia się - fenomenologiczna (społeczno-poznawcza) |
|
Perspektywy opisu i wyjaśniania zjawisk społecznych |
|
- przedmiotowa - podmiotowa - atrybucyjna - relacyjna - funkcjonalna |
|
Warunki trafnego opisu zachowania |
|
- dynamika - struktura - różnicowanie - mianowanie/nazywanie - kategoryzacja |
|
Warunki kategorii opisujących zachowanie |
|
- trafność zewnętrzna - konceptualizacja - operacjonalizacja - status |
|
Metody wyjaśniania zachowań |
|
- diagnoza opisowa - eksperyment - analiza korelacyjna |
|
Rodzaje obserwacji |
|
- w warunkach naturalnych - uczestnicząca - ingerująca |
|
Czynniki wpływające na trafność i rzetelność obserwacji |
|
- obiektywność - ingerencja - obiektywność - generalizowalność |
|
Reguły etyczne eksperymentów społecznych |
|
- uzyskanie zgody na uczestnictwo w badaniu - zapewnienie anonimowości udziału i poufności danych - możliwość wycofania się z udziału w badaniu - rekompensata za uczestnictwo w badaniu - akceptacja zewnętrzna planu badania - podanie instrukcji wyjaśniającej i wyników badania |
|
Trzy potrzeby motywujące człowieka wg Heidera |
|
- potrzeba stałości - potrzeba spójności - potrzeba przyczynowości |
|
Dwa etapy procesu atrybucji |
|
- identyfikacja intencji, która leży u podstaw wyjaśnianego zachowania - atrybucja dyspozycji |
|
Elementy (informacje) "sześcianu atrybucyjnego" |
|
- stałość zachowania - powszechność zachowania - wybiórczość zachowania |
|
Wymiary "sześcianu atrybucyjnego" wg. Kelleya |
|
- osoba - obiekt - okoliczności |
|
Rodzaje schematów poznawczych |
|
- paradygmatyczne (wiedza ogólna) - epizodyczne (wiedza konkretna) |
|
Rodzaje schematów społecznych |
|
- konkretne (epizodyczne) - kategorialne (paradygmatyczne) |
|
Zasady tworzenia schematów |
|
- zasada prototypowości (typowość elementów) - zasada hierarchiczności (każdy schemat składa się z podschematów) |
|
Trzy typy struktur cech |
|
- prototypowa - hierarchiczna - acosjacyjna (na podstawie zaobserwowanej cechy wnioskujemy o występowaniu innych cech danej osoby) |
|
Role schematów w poznaniu społecznym |
|
- organizują pamięć - wpływają na interpretowanie uzyskanej informacji - ułatwiają przetwarzanie informacji o osobach/zdarzeniach - ukierunkowują poszukiwanie i selekcjonowanie informacji |
|
Konsekwencje schematów |
|
- efekt samospełniającego się proroctwa - efekt kotwicy (np. wzór matematyczny) - efekt pierwszeństwa - efekt cechy centralnej |
|
Czynniki sprzyjające aktywizacji schematów |
|
- środowisko poznawcze - typ umysłu - czynniki sytuacyjne (np. stres, presja czasu, przeciążenie poznawcze) |
|
Funkcje skryptu |
|
- organizacja życia społecznego - interpretacja i zapamiętywanie zdarzeń - gotowy program działania - tożsamość jednostkowa i zbiorowa |
|
Funkcje samowiedzy |
|
- integracja psychologiczna - adaptacja psychologiczna |
|
Procesy umożliwiające integrację psychologiczną |
|
- pojęcie własnej osoby - samoświadomość - samoregulacja |
|
Skontaktuj się z nami Przeczytaj regulamin i politykę cookies © 2012-2014 FabrykaFiszek.pl [0.8.61] płatności online
|
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego |



