Psychologiczne właściwości człowieka |
- jednostkowe-wspólne - stałe-zmienne - indywidualne-kulturowe - świadome-nieświadome - adaptacyjne-dezadaptacyjne (patologiczne) - deterministyczne-interdeterministyczne |
Wymiary obecności innych |
- rzeczywista-wyobrażona - bezpośrednia-pośrednia - przeszła-teraźniejsza-przyszła |
Mechanizmy społecznych zachowań |
- potrzeby, motywy społeczne - wpływ społeczny - grupowe normy funkcjonowania |
Koncepcje opisu i wyjaśniania zjawisk społecznych |
- społeczno-kulturowa - ewolucyjna - społecznego uczenia się - fenomenologiczna (społeczno-poznawcza) |
Perspektywy opisu i wyjaśniania zjawisk społecznych |
- przedmiotowa - podmiotowa - atrybucyjna - relacyjna - funkcjonalna |
Warunki trafnego opisu zachowania |
- dynamika - struktura - różnicowanie - mianowanie/nazywanie - kategoryzacja |
Warunki kategorii opisujących zachowanie |
- trafność zewnętrzna - konceptualizacja - operacjonalizacja - status |
Metody wyjaśniania zachowań |
- diagnoza opisowa - eksperyment - analiza korelacyjna |
Rodzaje obserwacji |
- w warunkach naturalnych - uczestnicząca - ingerująca |
Czynniki wpływające na trafność i rzetelność obserwacji |
- obiektywność - ingerencja - obiektywność - generalizowalność |
Reguły etyczne eksperymentów społecznych |
- uzyskanie zgody na uczestnictwo w badaniu - zapewnienie anonimowości udziału i poufności danych - możliwość wycofania się z udziału w badaniu - rekompensata za uczestnictwo w badaniu - akceptacja zewnętrzna planu badania - podanie instrukcji wyjaśniającej i wyników badania |
Trzy potrzeby motywujące człowieka wg Heidera |
- potrzeba stałości - potrzeba spójności - potrzeba przyczynowości |
Dwa etapy procesu atrybucji |
- identyfikacja intencji, która leży u podstaw wyjaśnianego zachowania - atrybucja dyspozycji |
Elementy (informacje) "sześcianu atrybucyjnego" |
- stałość zachowania - powszechność zachowania - wybiórczość zachowania |
Wymiary "sześcianu atrybucyjnego" wg. Kelleya |
- osoba - obiekt - okoliczności |
Rodzaje schematów poznawczych |
- paradygmatyczne (wiedza ogólna) - epizodyczne (wiedza konkretna) |
Rodzaje schematów społecznych |
- konkretne (epizodyczne) - kategorialne (paradygmatyczne) |
Zasady tworzenia schematów |
- zasada prototypowości (typowość elementów) - zasada hierarchiczności (każdy schemat składa się z podschematów) |
Trzy typy struktur cech |
- prototypowa - hierarchiczna - acosjacyjna (na podstawie zaobserwowanej cechy wnioskujemy o występowaniu innych cech danej osoby) |
Role schematów w poznaniu społecznym |
- organizują pamięć - wpływają na interpretowanie uzyskanej informacji - ułatwiają przetwarzanie informacji o osobach/zdarzeniach - ukierunkowują poszukiwanie i selekcjonowanie informacji |
Konsekwencje schematów |
- efekt samospełniającego się proroctwa - efekt kotwicy (np. wzór matematyczny) - efekt pierwszeństwa - efekt cechy centralnej |
Czynniki sprzyjające aktywizacji schematów |
- środowisko poznawcze - typ umysłu - czynniki sytuacyjne (np. stres, presja czasu, przeciążenie poznawcze) |
Funkcje skryptu |
- organizacja życia społecznego - interpretacja i zapamiętywanie zdarzeń - gotowy program działania - tożsamość jednostkowa i zbiorowa |
Funkcje samowiedzy |
- integracja psychologiczna - adaptacja psychologiczna |
Procesy umożliwiające integrację psychologiczną |
- pojęcie własnej osoby - samoświadomość - samoregulacja |