Strona nie będzie działać właściwie !
nawierzchnia (def) |
warstwa lub zespół warstw służących do przejmowania i rozkładania obciążeń od ruchu na podłoże i zapewniających dogodne warunki dla ruchu |
konstrukcja nawierzchni (def) |
Warstwa ścieralna Warstwa wiążąca Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Podłoże ulepszone Podłoże |
warstwa ścieralna (def) |
wierzchnia warstwa nawierzchni oddana bezpośredniemu oddziaływaniu ruchu i czynników atmosferycznych |
Warstwa wiążąca (def) |
warstwa zapewniająca lepsze rozłożenie naprężeń na nawierzchni i przekazywanie ich na podbudowę |
Podbudowa (def) |
dolna część nawierzchni służąca do przenoszenia obciążeń od ruchu na podłoże |
Podbudowa zasadnicza (def + podział) |
górna część podbudowy spełniająca funkcje nośne w konstrukcji nawierzchni, może zawierać warstwę: • Wzmacniającą – służącą do wzmocnienia istniejącej nawierzchni, stosowana dla ruchu bardzo ciężkiego • Wyrównawczą – służącą do wyrównania nierówności podbudowy lub istniejącej nawierzchni |
Podbudowa pomocnicza (def + funkcje) |
dolna część podbudowy spełniająca poza funkcjami nośnymi, funkcje zabezpieczenia nawierzchni |
Podłoże (def) |
grunt rodzimy lub nasypowy leżący pod nawierzchnią do głębokości jej przemarzania, nie mniej jednak niż do głębokości, na której naprężenia pionowe od największych obciążeń użytkowych wynoszą 0,02 MPa Funkcje podbudowy pomocniczej: • Zabezpieczenie nawierzchni przed działaniem wody – warstwa odsączająca służąca do odprowadzenia wody przedostającej się do nawierzchni • Zabezpieczenie nawierzchni przed działaniem mrozu – warstwa mrozoochronna służąca do ochrony nawierzchni przed skut |
Podłoże ulepszone (def) |
– wierzchnia warstwa podłoża leżąca bezpośrednio pod nawierzchnią, ulepszona w celu umożliwienia przyjęcia ruchu budowlanego i właściwego wykonania powierzchni. |
Konstrukcja nawierzchni sztywnej |
• Warstwa jezdna – warstwa z betonu cementowego • Podbudowa – składa się z jednej lub kilku warstw wykonanych z rożnych materiałów • Podłoże – z gruntu rodzimego lub dowiezionego • Warstwa poślizgowa – warstwa między dwiema warstwami umożliwiająca im niezależne ruchy poziome |
rodzaje nawierzchni |
Nawierzchnie twarde - nawierzchnie odporne na działanie ruchu i wpływów atmosferycznych ulepszone- nawierzchnia bezpylna i równa, przystosowana do szybkiego ruchu samochodowego nieulepszone-nawierzchnia nieprzystosowana do szybkiego ruchu ze względu a duże pylenie i nierówności (nawierzchnie brukowe, tłuczniowe itp.) Nawierzchnie gruntowe ulepszone Wykonana z gruntu ulepszonego mechanicznie lub chemicznie |
Funkcje drogi i nawierzchni |
Konstrukcja drogi i nawierzchni musi (wg rozporządzenia): • Przenosić wszystkie oddziaływania i wpływy mogące występować podczas budowy i użytkowania drogi, jeśli nie są przekraczane dopuszczalne naciski • Mieć trwałość co najmniej równą okresowi użytkowania • Nie ulegać zniszczeniu w stopniu nieproporcjonalnym do przyczyny |
Podział nawierzchni – stosowane rodzaje konstrukcji nawierzchni drogowych WAŻNE!!!! |
• Nawierzchnia podatna (82%) – nawierzchnia o konstrukcji odkształcającej się plastycznie pod działaniem obciążeń (nawierzchnie brukowcowe, tłuczniowe, bitumiczne o podbudowach podatnych, asfaltowe MMA z ok 5% asfaltu) • Nawierzchnie półsztywne (13%) – nawierzchnia bitumiczna o podbudowie z chudego betonu albo kruszyw lub gruntów stabilizowanych • Nawierzchnia sztywna (5%)– nawierzchnia o konstrukcji odkształcającej się sprężyście pod działaniem obciążeń (nawierzchnie betonowe) |
Skontaktuj się z nami Przeczytaj regulamin i politykę cookies © 2012-2014 FabrykaFiszek.pl [0.8.61] płatności online |
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego |