Strona nie będzie działać właściwie !
Makrozarządzanie |
komitet sterujący zarządza projektem na poziomie strategicznym: • monitoruje przez raporty, • kontroluje w punktach docelowych • steruje rozpoczęciem i zakończeniem kolejnych etapów zarządczych |
Jaki wpływ na cykl życia projektu mają etapy i w czym są przydatne? |
Podział życia projektowego na etapy: - ogranicza niepewność - pozwala szybko wypracować konkretne pomysły - pozwala szybko się uczyć (co do procesu) - zapewnia lepszą kontrolę i sterowanie przebiegiem projektu - pozwala tworzyć realne plany - ogranicza zobowiązania sponsora |
Kamień milowy |
Milestone jest to zdarzenie w projekcie wyznaczające zakończenie fazy lub znaczącego zakresu prac, scharakteryzowane przez opis zdarzenia i jego termin. Jest wyznacznikiem zakończenia pewnego etapu projektu |
Rodzaje pomiaru odchyleń w projekcie: |
● “zasięgnięcie języka” w zespole ● formalne raporty (okresowe i fazowe) ● osobiste sprawdzanie prac przez kierownika projektu ● doraźne audyty zewnętrzne ● miesięczne raporty, tygodniowe “odprawy operacyjne” |
Podstawowe założenia projektu. Rola i struktura dokumentu |
• przygotowuje go kierownik uzasadnienia biznesowego. • Określa opłacalność i wykonalność projektu. • wraz z planem etapu inicjowania stanowią podstawę do decyzji o ustanowieniu projektu. Zawierają opis celów, zakres, produkty, koszty, czas, pracochłonność, ograniczenia, sposób realizacji, wymagania jakościowe klienta, kryteria akceptacji oraz wstepną a |
Struktura organizacyjna projektu |
To Komitet sterujący (Przewodniczący Komitetu Sterującego, Główny użytkownik, Główny dostawca) oraz z Kierownik Projektu Komitet sterujący- decyzje strategiczne -Musi mieć uprawnienia do przydziału zasobów i inicjowania dalszych prac -Zatwierdza strukturę i skład członków zarządzania projektem -steruje całością projektu- najwyższa władza w projekcie -zapewnia środki finansowe oraz zasoby ludzkie i rzeczowe -c |
Co to są improwizacja, rutyna, projekt, określ obszar ich zastosowań |
Improwizacja jest to działanie bez planu lub przed planem, unikalne, na zasadzie prób i błędów. Rutyna to działania powtarzalne, ciągłe, schematyczne czy automatyczne. Projekt jest unikalny, ma określony początek i koniec. W projekcie najpierw planujemy, |
Faza inicjowania projektu oraz Scharakteryzuj proces inicjowania projektu |
jest to pierwszy etap w cyklu życia projektu i obejmuje wszelkie działania przygotowujące i rozpoczynające realizację projektu. zezwolenie na zainicjowanie projektu stanowi formalny początek projektu. zarządzany jest przez kierownika projektu. głównym pro Proces inicjowania polega na: - zrozumieniu potrzeby biznesowej - zdefiniowaniu celów, - uzgodnieniu podejścia, - zbudowaniu organizacji, - analizowaniu wykonalności, ryzyka, - dokonaniu analizy biznesowej. |
Rejestr ryzyka |
W rejestrze ryzyka definiowane jest ryzyko przez jego opis, określenie wpływu na realizację projektu, prawdopodobieństwo wystąpienia, znaczenie (w, śr, n) oraz priorytet. W rejestrze umieszcza się również opis działań prowadzących do zmniejszenia ryzyka o |
Porównaj głównego użytkownika z głównym dostawcą |
Główny użytkownik • reprezentuje interesy użytkowników produktów projektu i wszystkich tych, którzy będą pod wpływem rezultatów i oddziaływania projektu. • odpowiada za specyfikacje potrzeb użytkownika, zapewnienie zasobów użytkownika oraz monitorowanie zgodności produktu z wymaganiami. Główny dostawca • reprezentuje interesy dostawców produktów projektu, projektujących, wytwarzających, zaopatrujących p |
Kompetencje i obowiązki kierownika komitetu sterującego to samo co Przewodniczący komitetu sterującego - odpowiedzialność, zadania, kompetencje |
Przewodniczący komitetu sterującego • to przedstawiciel kierownictwa biznesowego klienta. • jest odpowiedzialny za określenie: celów i zakresu projektu, uzasadnienia biznesowego przedsięwzięcia oraz ogólnych parametrów jak czas, budżet czy formuła realizacji. • dodatkowo przyjmuje produkty projektu, zatwierdza istotne zmiany w projekcie, peł |
Scharakteryzuj fazy projektu dodatkowo Faza zamknięcia projektu- scharakteryzuj |
Wyróżniamy 4 fazy projektu: ● Rozpoznanie - polega na zdefiniowaniu potrzeby lub szansy oraz odpowiedzi na nią w postaci projektu. Ustaleniu najważniejszych produktów, rozstrzygnięciu problemu wykonalności i opłacalności. Rozważeniu ryzyka i kończy się przez uzyskanie akceptacji dla ● planowanie - opisanie definicji sukcesu i kryteriów zakończenia, zaplanowanie produktów i prac do wykonania. określenie formuły i strategii realizacji. kończy się ponownym zweryfikowaniem wykonalności i opłacalności projektu i jego ryzyka, akceptacja na |
Projekt- omów główne cechy |
Projekt – jednorazowy, zaplanowany ciąg zadań podjętych w celu wytworzenia unikalnego produktu (wyrobu lub usługi). Jednorazowy – ograniczony w czasie, posiada wyraźnie zdefiniowany początek i koniec oraz określony jednorazowo cel i środki do jego realiza Cechy projektu: - Cel – musi być osiągnięty w konkretnym terminie i w ramach określonego budżetu, · SMART – cele są Specyficzne, Mierzalne, Akceptowalne, Realne i Terminowe · Zgodność celów projektu ze strategią firmy i celami strategiczny |
Projekt a proces |
Projekt to jednorazowy, zaplanowany ciąg działań podjętych w celu wytworzenia unikalnego produktu (wyrobu lub usługi). Proces natomiast to stały, powtarzalny ciąg zadań prowadzonych w celu uporządkowanego przetwarzania czegoś w coś. |
Wady i zalety organizacji funkcyjnej |
Zalety: Nie ma potrzeby reorganizacji, elastyczne wykorzystywanie zasobów Wady: Wydłużony proces podejmowania decyzji, niejednoznaczna odpowiedzialność |
DIP- co to, wszystkie rozdziały, kto robi, aktualizuje |
DIP - Dokument inicjujący projekt (Project Initiation Document) Dokument, który gromadzi najistotniejsze informacje potrzebne do rozpoczęcia realizacji projektu i dostarczenia tych informacji wszystkim zainteresowanym projektem. Zatwierdzenie DIP przez Komitet sterujący oznacza zezwolenie na rozpoczęcie realizacji pro Rozdziały: 1. Cel projektu 2. Tło projektu/przesłanki/motywacja uruchomienia projektu 3. Cele projektu 4. Zakres, wyłączenia i interfejsy 5. Produkty i kryteria akceptacji 6. Ograniczenia i założenia 7. Formuła realizacyjna projektu 8. Struktura |
Scharakteryzuj i porównaj portfel i program projektów |
Portfel projektów - to zbiór projektów, które muszą być zarządzane w sposób skoordynowany nawet jeżeli nie są z sobą powiązane. Natomiast program to zbiór powiązanych projektów, które mają wspólny cel strategiczny i razem przynoszą korzystną zmianę. |
MACIERZ słaba |
w przypadku macierzy słabej kierownik projektu otrzymuje pewne uprawnienia. Część pracowników jest wydzielana ze swoich komórek i ma możliwość pracowania wyłącznie na cele projektu. |
Właściciel uzasadnienia a kierownik projektu |
Właściciel biznesowy – to człowiek, który podejmuje ostateczną decyzję czy definicję pojęcia należy zmienić i akceptuje kształt zmian. Kierownik projektu-odpowiedzialny za planowanie, realizację i zamykanie projektu. Podstawowym zadaniem kierownika projektu jest zapewnienie osiągnięcia założonych celów projektu, wytworzenie produktu spełniającego określone wymagania jakościowe. PM jest o |
Odpowiedzialność kierownika projektu a odpowiedzialność sponsora |
Kierownik projektu– specjalista w dziedzinie zarządzania projektami. Jest odpowiedzialny za planowanie, realizację i zamykanie projektu. KP jest odpowiedzialny za efekt końcowy realizowanego projektu i musi być aktywny podczas wszystkich etapów projektu.
Sponsor projektu określa uprawnienia kierownika. Zakres odpowiedzialności jest zwykle szeroki i może nie pokrywać się ze środkami przeznaczonymi na realizację projektu. Kierownik projektu powinien przeanalizować wykonalność ustalonego zakresu odpowiedzial |
Macierz odpowiedzialności. Zastosowanie. lub Macierz odpowiedzialności, przydatna czy nie, zdefiniuj, określ, przeanalizuj na przykładzie |
Macierz odpowiedzialności opisuje odpowiedzialność członków zespołu za realizację zadań projektu lub procesu. Jest szczególnie przydatna w wyjaśnianiu ról i zadań w strukturze organizacji, gdzie uwzględnia się szczegółowy plan działalności oraz przedstawi Macierz jest wykorzystywana przy ilustrowaniu podziału czynności oraz przyporządkowaniu osób za nie odpowiedzialnych, a także przy analizie oraz tworzeniu struktury organizacji, która uwzględnia szczegółowy plan działalności. Macierz ta pokazuje powiązani |
Porównać sponsora i kierownika projektu |
Sponsor jest jednym z interesariuszy, daje hajs, może być grupowy. Określa uprawnienia kierownika projektu. Szeroki zakres odpowiedzialności i może pokrywać się ze środkami przeznaczonymi na realizację projektu. Kierownik projektu jest specjalistą w dziedzinie zarządzania projektami. Odpowiedzialny za planowanie, realizację i zamykanie projektu. Odpowiedzialny za efekt końcowy realizowanego projektu i musi być aktywny podczas wszystkich etapów projektu. |
Projekt + z czego się składa. |
Jednorazowy, zaplanowany ciąg zadań podjętych w celu wytworzenia unikalnego produktu (wyrobu lub usługi) • jednorazowy – bo ograniczony w czasie, posiadający wyraźnie zdefiniowany początek i koniec oraz określony jednorazowo cel i środki do jego realizacji • unikalny – bo odmienny od dotychczas wytworzonych. Zgodny z przyjętą w tym przypadku specyfikacją i założeniami, w ramach aktualnych możliwości i ograniczeń. |
Plan bazowy, kto robi, aktualizuje, co to jest |
Plan bazowy to zaakceptowany przez Komitet Sterujący, Dokument Inicjujący Projekt. Jest to dokument zawierający najistotniejsze informacje(co robimy, dlaczego, jak?) potrzebne do rozpoczęcia realizacji projektu i dostarczenia tych informacji wszystkim zai |
Scharakteryzuj kwantyfikację ryzyka w projekcie |
Obejmuje procesy związane z identyfikacją, analizą i reakcją na ryzyko w projekcie 1.Identyfikacja ryzyka–ustalenie i udokumentowanie ryzyka mogącego mieć wpływ na projekt. 2.Kwantyfikacja ryzyka – ocena ryzyka i identyfikacja powiązań pomiędzy obszarami |
Plany awaryjne, po co się je tworzy, kto je tworzy itp. |
Plany awaryjne tworzy się w celu reakcji na ryzyko. Plan awaryjny tworzy się tylko dla zidentyfikowanych ryzyk, które mogą pojawić się w trakcie realizacji projektu, wcześniejsze opracowanie tego planu może w sposób istotny obniżyć koszty działań podejmow |
Czym jest sukces produktu dla jego różnych udziałowców/członków? |
Sukces projektu: - w terminie np. budowa obwodnicy w terminie - w ramach budżetu np. zmieszczenie się w budżecie przeznaczonym na projekt, urząd miasta nie przeznaczy na ten cel więcej pieniędzy - zgodnie z wymaganiami użytkownika np. zgodnie z wymaganiami jakościowymi, normami, prawem budowlanym itp. |
Scharakteryzuj na przykładach zadanie proces projekt i program. |
Zadanie to najmniejsza część projektu, ma początek i koniec(w budowie obwodnicy; wylanie powierzchni asfaltem). Proces - ciąg zadań jest powtarzalny (od projektu budowy obwodnicy po jej zbudowanie). Projekt to pewna całość,jest unikatowy(projekt budowy ob |
Wyjaśnij jak rozumiesz pojęcie ‘efektywne’ zarządzanie projektami a jak ‘skuteczne’? |
Skuteczne zarządzanie projektem ,czyli takie zarządzanie które w konsekwencji przynosi zamierzony cel. Efektywne zarządzanie projektem to takie zarządzanie ,które prowadzi do osiągnięcia sukcesu nie marnując zasobów–wykorzystuje się je w sposób max-czyli |
Ścieżka krytyczna |
Ścieżka krytyczna to ciąg takich zadań (podzadań projektu), że opóźnienie któregokolwiek z nich opóźni zakończenie całego projektu. W praktyce to narzędzie planowania i kierowania prac i zapewnienia ich prawidłowego przebiegu w czasie. Menedżer projektu p |
Przeciążenie zasobów, co to jest, kiedy występuje? |
Są dwa podstawowe powody występowania przeciążenia zasobów. Pierwszy to przydzielenie do zadania większej od maksymalnej ilości jednostek zasobu, a drugi to „nakładanie się” na siebie dwóch lub więcej rożnych zadań, w których bierze udział ten sam zasób, |
Wady i zalety struktury macierzowej z punktu widzenia członka zespołu projektowego. |
Zalety: stwarza warunki do pracy interdyscyplinarnej, sprzyja rozwijaniu umiejętności współpracy, jest elastyczna, sprzyja wysokiej identyfikacji pracownika z celami, stwarza samoczynne mechanizmy koordynacji, sprzyja powstawaniu zjawiska synergii Wady: wysokie koszty zarządzania, możliwość wystąpienia anarchii, wydłużony czas realizacji zadań (sprzyja dyskusjom, nie działaniu) |
Analizy i metody szacowania projektu, obszar zastosowania |
Celem szacowania jest ocena możliwości, wykonalności, opłacalności, ustalenie planu działań i zasobów, przydział zasobów do zadań, ocena kosztu i czasu projektu oraz wydajności wykonania projektu. Szacowanie jak najpóźniej- na dokładność oszacowań wpływa poziom wiedzy o projekcie i zakresie produktu, a ta zmienia się w miarę życia projektu. Rzadko możemy sobie pozwolić na opóźnianie oszacowań, dlatego plan projektu musi ewoluować wraz z projektem. Dekompozycja projektu na mniejsze elementy- poprawia dokładność oszacowań, mniejsze elementy można łatwiej i lepiej oszacować, zmniejsza wpływ błędów oszacowań poszczególnych elementów na oszacowanie całości projektu. Wielostronność oszacowań- wielość po |
Czas koszt jakość w projekcie. |
Każdy projekt wymaga zrównoważenia „trójkąta” obejmującego czas , pieniądze i zakres — nie można zmienić jednego aspektu bez wpływu na jeden lub oba pozostałe. Zadaniem menedżera projektu jest utrzymanie tego trójkąta w całości. Jak osiągnąć ten cel? Przede wszystkim w momencie wystąpienia problemu należy określić jego położenie w trójkącie projektu — czy dotyczy czasu (harmonogramu)? Pieniędzy (budżetu)? Zakresu? Po drugie, trzeba określić strony trójkąta, które można zmodyfikow |
Zdefiniować i podać przykłady: produkt-rezultat-oddziaływanie. |
Produkt (ang. output) definiowany jest jako rzeczy materialne lub usługi, które beneficjent (wnioskodawca) otrzyma w ramach projektu, dzięki zaangażowaniu środków finansowanych. Przykładowo „produktem” jest maszyna, urządzenie, oprogramowanie. Rezultat (ang. results) to bezpośrednie (odnoszące się do wnioskodawcy) oraz natychmiastowe (mierzone po zakończeniu realizacji projektu lub jego części) efekty wynikające z dostarczenia produktu. Rezultaty dostarczają informacji o zmianach, jakie nastąpi |
Metody kontrolowania postępu prac w projekcie: |
– „zasięganie języka” w zespole – formalne raporty (okresowe i fazowe) – osobiste sprawdzanie prac przez kierownika projektu – doraźne audyty zewnętrzne – miesięczne raporty, tygodniowe „odprawy operacyjne” |
Jak można przyśpieszyć realizację projektu |
Usunięcie zadań ze ścieżki krytycznej(zmiana zakresu projektu). Skracanie czasu zadań na ścieżce krytycznej. Zmiana zależności w projekcie. Zmiana przydziału zasobów, rozkładu pracy. Zwiększenie ilości dostępnych zasobów. Zwiększenie czasu pracy. Przydzia |
Narysować i wytłumaczyć strukturę autonomiczną (czystą). Napisać wady, zalety i zastosowanie. |
Struktura autonomiczna przeznaczona jest dla firm, w których projekty są nieodłączną częścią ich funkcjonowania. Wyznaczeni są pracownicy, którzy nie mają żadnych innych zadań. (<- to nie jest z jego prezentacji) Autonomiczna struktura zarządzania: „państwo w państwie”, „silos” |
Projekt-definicja i cechy |
Projekt to jednorazowy, zaplanowany ciąg zadań podjętych w celu wytworzenia unikalnego produktu (wyrobu lub usługi). Jednorazowy bo ograniczony w czasie, posiadający wyraźnie zdefiniowany początek i koniec oraz określony jednorazowo cel i środki jego real Cechy projektu: zorientowany na cel (cele muszą być SMART-specyficzne, mierzalne, akceptowalne, realne i terminowe), innowacyjny i unikalny (wszystko tworzone od nowa, stopień unikalności zależy od rodzaju projektu), dynamiczny charakter (zmiany są nieuc |
Skontaktuj się z nami Przeczytaj regulamin i politykę cookies © 2012-2014 FabrykaFiszek.pl [0.8.61] płatności online |
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego |