Nawierzchnia

konstrukcja składająca się z jednej lub kilku warstw służących do przejmowania i rozkładania obciążeń od ruchu na podłoże

Warstwa technologiczna

konstrukcyjny element nawierzchni układany w pojedynczej operacji

Warstwa

element konstrukcji zbudowany z jednego materiału. Warstwa konstrukcyjna może składać się z jednej lub wielu warstw technologicznych

Warstwa ścieralna

górna warstwa nawierzchni będąca w bezpośrednim kontakcie z ruchem

Warstwa wiążąca

warstwa nawierzchni pomiędzy warstwą ścieralną a podbudową

Warstwa wyrównawcza

warstwa o zmiennej grubości ułożona na istniejącej warstwie w celu uzyskania odpowiedniego profilu potrzebnego do ułożenia kolejnej warstwy o wymaganej grubości

Podbudowa

główny element konstrukcyjny nawierzchni; podbudowa może być ułożona w jednej lub kilku warstwach określanych jako podbudowa górna, dolna itd.

Drogowe kompozyty mineralno-asfaltowe do warstw konstrukcji nawierzchni - na gorąco i na ciepło:

• Wytwarzane na gorąco z zastosowaniem asfaltów drogowych

o Beton asfaltowy (AC)

o Mastyks grysowy (SMA) o Beton asfaltowy do bardzo cienkich warstw (BBTM) o Asfalt lany (MA) o Mieszanka drenażowa (PA) o „Superpave” • Wytwarzane na zimno i ciepło z zastosowaniem emulsji asfaltowych, asfaltów upłynnionych (nie ekologiczne) i asfal

budowa MMA

45d5b417-a331-4d1d-be60-c5d8e2b5a07b

kruszywo, wolna przestrzeń wypełniona powietrzem, zaabsorbowane lepiszcze przez pory wewnątrz kruszywa, pory w kruszywenie nie wypełnione asfaltem, zawartosć efektywna asfaltu

typy mma (tylko nazwy+ptzykład)

• Typ betonowy MMA np. beton asfaltowy (AC), asfalt lany (MA)

• Typ makadamowy MMA np. powierzchniowe utrwalenie

• Typ pośredni MMA np. mastyks grysowy (SMA), asfalt porowaty (PA), mieszanki MA o nieciągłym uziarnieniu do wykonania cienkich warstw ścieralnych MNU

• Typ betonowy MMA

• Typ betonowy MMA np. beton asfaltowy (AC), asfalt lany (MA)

o Charakteryzuje się równomiernie stopniowanym uziarnieniem MM dobranej wg ciągłej harmonijnej krzywej uziarnienia, z kruszyw o różnej wielkości ziaren

o MM po zagęszczeniu powinna osiągać minimum wolnych przestrzeni, którą wypełnia się odpowiednią ilością lepiszcza o Po ułożeniu i zagęszczeniu nawierzchni drogowej MMA uzyskuje wymaganą szczelność i nie powinna dogęszczać się w czasie eksploatacji. Prop

• Typ makadamowy

• Typ makadamowy MMA np. powierzchniowe utrwalenie

o Składa się z warstw kruszyw jednofrakcyjnych o stopniowo malejącym uziarnieniu, klinujących się wzajemnie, otoczonych lepiszczem lub tylko skropionych i odpowiednio zagęszczonych

o Warstwy kruszywa układane są i zagęszczane kolejno począwszy od najgrubszej frakcji. Tarcie klinujących się ziaren jest główną siłą utrzymująca monolityczność warstwy, właściwości wiążące lepiszcza spełniają rolę drugorzędną o Warstwy tego typu mają st

• Typ pośredni MMA

np. mastyks grysowy (SMA), asfalt porowaty (PA), mieszanki MA o nieciągłym uziarnieniu do wykonania cienkich warstw ścieralnych MNU

o Krzywa uziarnienia MM jest nieciągła

o Brak jest określonej frakcji lub grupy frakcji w MM

Mieszanka mineralno-asfaltowa

mieszanka kruszyw i lepiszcza asfaltowego

Wymiar mieszanki mineralno-asfaltowej

określenie MMA wyróżniające te mieszankę ze zbioru mieszanek tego samego typu ze względu na największy wymiar kruszywa (np. wymiar 8 lub 11 itp.)

beton asfaltowy (oznaczenie i definicja)

Beton asfaltowy (AC) – MMA, w której mieszanka kruszywa o uziarnieniu ciągłym lub nieciągłym tworzy wzajemnie klinującą się strukturę.

beton do bardzo cienkich warstw (oznaczenie i definicja)

Beton asfaltowy do bardzo cienkich warstw (mieszanka BBTM) – MMA do warstw ścieralnych o grubości od 20 do 30 mm, w której mieszanka mineralna ma nieciągłe uziarnienie i tworzy połączenie ziarno do ziarno, co zapewnia uzyskanie otwartej struktury

mieszanka mastyksowo grysowa (oznaczenie i definicja)

Mieszanka mastyksowo-grysowa (SMA) – MMA o nieciągłym uziarnieniu, składająca się z grubego łamanego szkieletu kruszywowego związanego zaprawą mastyksową

asfalt lany (oznaczenie i definicja)

Asfalt lany (MA) – MMA o bardzo małej zawartości wolnych przestrzeni z lepiszczem asfaltowym, w której objętość wypełniacza i lepiszcza przewyższa objętość pozostałych wolnych przestrzeni w mieszance mineralnej

asfalt porowaty (oznaczenie i definicja)

Asfalt porowaty (PA) – MMA przygotowana tak, aby uzyskać bardzo dużą zawartość połączonych wolnych przestrzeni, które umożliwiają przepływ wody i powietrza w celu zapewnienia właściwości drenażowych i zmniejszających hałas.

Mieszanki drobnoziarniste

MMA do warstwy ścieralnej (z wyłączeniem asfaltu lanego), wiążącej i podbudowy o wymiarze D<16 mm

Mieszanki gruboziarniste

MMA do warstwy wiążącej i podbudowy o wymiarze górnego sita ≥16 mm

Oznaczenie mieszanki asfaltowej WAŻNE!!!

typ D P/W/S lepiszcze

oznaczenie D

D – największy wymiar kruszywa występujący w mieszance (w mm)

P/W/S czyli przeznaczenie mieszanki MMA (dotyczy betonu asfaltowego)

P do warstwy podbudowy

W do warstwy wiążącej

S do warstwy ścieralnej

AC 16 S 70/100

beton asfaltowy o największym wymiarze kruszywa 16 mm, do warstwy ścieralnej z asfaltem 70/100

AC WMS 16 W 20/30

beton asfaltowy o wysokim module sztywności o największym wymiarze kruszywa 16 mm do warstwy wiążącej z asfaltem 20/30

BBTM 8A 50/70

beton asfaltowy do bardzo cienkich warstw o największym wymiarze kruszywa 8 mm i modelu uziarnienia A, z asfaltem 50/70

SMA 11 50/70

mieszanka mastyksowo-grysowa o największym wymiarze kruszywa 11 mm z asfaltem 50/70

MA 11 35/50

asfalt lany o największym wymiarze kruszywa 11 mm z asfaltem 35/50

40 RA 0/8 mm

destrukt asfaltowy, w którym największy wymiar kruszywa wynosi 8 mm, a maksymalna wielkość kawałków 40 mm

przebieg projektowania betonu asfaltowego

1. Założenia

• Rodzaj warstwy konstrukcyjnej nawierzchni

• Kategoria ruchu • Materiały o Asfalt, polimeroasfalt o Kruszywa o Wypełniacz 2. Badanie materiałów i ocena ich jakości 3. Ustalenie składu mieszanki mineralnej 4. Wstępne określenie zawartości lepiszcza 5. Ocena właściwości betonu asfaltowego

mieszanka mineralna -cechy

• Tworzy podstawowy szkielet struktury MMA

• Uziarnienie MM powinno być dobrane tak, aby po zagęszczeniu osiągnąć wymaganą zawartość wolnych przestrzeni

• Tarcie wewnętrzne MM zależy od ostrości krawędzi, chropowatości nawierzchni, kształtu ziaren kruszywa i właściwego doboru składy ziarnowego

Cechy techniczne AC powinny zapewnić następujące właściwości nawierzchni:

• Nośność konstrukcji nawierzchni

• Trwałość na niszczące działanie ruchu i środowiska (ograniczenie ilości remontów w procesie eksploatacji

• Szczelność – nieprzepuszczalność dla wody • Odporność na odkształcenia trwałe i inne zniszczenia nawierzchni • Szorstkość – dobra szczelność koła z nawierzchnią • Ekologiczność – stosowanie materiałów nieszkodliwych

Określenie zawartości lepiszcza określa się metodami

• Obliczeniowymi (wstępnymi), które

• Doświadczalnymi (na podstawie badań właściwości mechanicznych MMA)

metody obliczeniowe (wstępne) określania zawartości lepiszcza

o Wypełnienie wolnej przestrzeni w MMA (faza gazowa ok 3-4^)

o Powierzchnię właściwą MM

o Wskaźniki doświadczalne zawartości lepiszcza o Założoną grubość otoczki asfaltowej ( w zależności od powierzchni właściwej MM)

metody doświadczalne określania zawartości lepiszcza

o Określenie właściwości mechanicznych próbek MMA z rożną zawartością asfaltu, ustalonymi wstępnie metodami obliczeniowymi

o Na podstawie wyników badań próbek określa się średnią ilość asfaltu, przy której właściwości MMA są najkorzystniejsze

Badania mieszanek MMA

• Zawartość asfaltu

• Uziarnienie

• Zawartość wolnych przestrzeni • Odporność na działanie wody • Odporność na deformacje trwałe o Koleinowanie o Pełzanie • Sztywność • Zmęczenie

Badane właściwości betonu asfaltowego

• Minimalna i maksymalna zawartość wolnych przestrzeni

• Minimalna i maksymalna zawartość wolnych przestrzeni wypełnionych lepiszczem

• Minimalna zawartość wolnych przestrzeni w MM • Odporność na działanie wody • Odporność na deformacje trwałe o Maksymalny przyrost koleiny o Maksymalna proporcjonalna głębokość koleiny

prezentacja 4
Przedmioty techniczne - budownictwo (poziom średnio zaawansowany)