Paradoks Giffena

0a6a5ac3-1be2-41f9-b48b-8f9443e1f07c

Oznacza dobro, którego ilość nabywana rośnie, nawet w przypadku wzrostu jego ceny (przykład slajd 66)

Paradoks Veblena

57f647ef-c4fc-409d-b317-7e0e78360c7e

Wzrost wielkości popytu na dobra luksusowe pomimo wzrostu cen tych dóbr. Teoria wg której ludzie kupują dobra materialne, aby używać ich na pokaz. Dotyczy dóbr luksusowych o najbogatszych grup społecznych.

Efekt owczego pędu

9e316806-35ff-4b1f-ad74-73cf43d6ff5f

Zjawisko mające miejsce, gdy konsumenci pragną navywać pewne dobra, nawet po wyższych cenach tylko dlatego, że kupują je inni.

Efekt snoba

Zjawisko polegające na ograniczaniu zakupu pewnych dóbr lub całkowite zaniechanie ich nabycia, ponieważ są one chętnie nabywane przez inne gospodarstwa domowe (przykład slajd 72)

Co oznacza punkt przecięcia się przywej popytu z krzywą podaży?

Punkt równowagi cenowej danego towaru.

Co pokazuje krzywa podaży?

E75f947c-8667-433a-b89e-e4269e6463f1

Ile jednostek danego dobra (Q) są skłonni wyprodukować producenci przy danej cenie (P)

Kiedy krzywa podaży sie przesuwa?

D0012f56-ea77-4157-9445-e966581972d0

W przypadku zmian środowiska, które zwiekszają lub zmniejszają podaż danego artykułu.

Co może wpływać na wielkość podaży?

1. Postęp techniczny

2. Zmiany cen surowców

3. Nałożenie przez państwo podatku

Czynniki wpływające na podaż

1. Koszty wytwarzania

2. Sytuacja na innych rynkach

3. Dostępność środków pieniężnych 4. Warunki klimatyczne 5. Nowe technologie 6. Substytucja

Co to jest cena równowagi rynkowej?

53537809-0368-4181-996c-be0207486e45

Cena, przy której występuje zrównoważenie popytu (D) i podaży (S).

Optimum (efektywność) w sensie Pareto

To taki podział dostępnych dóbr, że nie można poprawić sytuacji jednego podmiotu (dostarczyć mu większej ilości dóbr) nie pogarszając sytuacji któregokolwiek z pozostałych podmiotów.

Ekonomia menadżerska #6 (slajdy 64-86)
Przedmioty humanistyczne - ekonomia (poziom podstawowy)