|
Paradoks Giffena
|
|
Oznacza dobro, którego ilość nabywana rośnie, nawet w przypadku wzrostu jego ceny (przykład slajd 66) |
|
Paradoks Veblena
|
|
Wzrost wielkości popytu na dobra luksusowe pomimo wzrostu cen tych dóbr. Teoria wg której ludzie kupują dobra materialne, aby używać ich na pokaz. Dotyczy dóbr luksusowych o najbogatszych grup społecznych. |
|
Efekt owczego pędu
|
|
Zjawisko mające miejsce, gdy konsumenci pragną navywać pewne dobra, nawet po wyższych cenach tylko dlatego, że kupują je inni. |
|
Efekt snoba |
|
Zjawisko polegające na ograniczaniu zakupu pewnych dóbr lub całkowite zaniechanie ich nabycia, ponieważ są one chętnie nabywane przez inne gospodarstwa domowe (przykład slajd 72) |
|
Co oznacza punkt przecięcia się przywej popytu z krzywą podaży? |
|
Punkt równowagi cenowej danego towaru. |
|
Co pokazuje krzywa podaży?
|
|
Ile jednostek danego dobra (Q) są skłonni wyprodukować producenci przy danej cenie (P) |
|
Kiedy krzywa podaży sie przesuwa?
|
|
W przypadku zmian środowiska, które zwiekszają lub zmniejszają podaż danego artykułu. |
|
Co może wpływać na wielkość podaży? |
|
1. Postęp techniczny 2. Zmiany cen surowców 3. Nałożenie przez państwo podatku |
|
Czynniki wpływające na podaż |
|
1. Koszty wytwarzania 2. Sytuacja na innych rynkach 3. Dostępność środków pieniężnych 4. Warunki klimatyczne 5. Nowe technologie 6. Substytucja |
|
Co to jest cena równowagi rynkowej?
|
|
Cena, przy której występuje zrównoważenie popytu (D) i podaży (S). |
|
Optimum (efektywność) w sensie Pareto |
|
To taki podział dostępnych dóbr, że nie można poprawić sytuacji jednego podmiotu (dostarczyć mu większej ilości dóbr) nie pogarszając sytuacji któregokolwiek z pozostałych podmiotów. |