Podział dóbr |
1. Dobra normalne 2. Dobra podrzędne 3. Dobra substytucyjne 4. Dobra komplementarne |
Dobra normalne |
Wszystkie dobra, na które popyt ROŚNIE pod wpływem WZROSTU dochodów nabywców |
Dobra podrzędne (dobra niższego rzędu) |
Wszystkie dobra, na które popyt ROŚNIE pod wpływem SPADKU dochodów nabywców (tańsze zamienniki) |
Dobra substytucyjne |
Towary i usługi spełniające podobne lub pokrywające się funkcje |
Dobra komplementarne |
Dobra wzajmnie się uzupełniające, jedno dobro potrzebuje drugiego do prawidłowego działania |
Co pokazuje krzywa popytu? |
Ilość dobra (Q), które konsumenci będą chcieli i mogli nabyć przy RÓŻNYCH cenach (P) rynkowych |
Co to jest popyt? |
Ilość dobra, jaką nabywcy kupują na jego rynku w danym okresie czasu. |
Od czego zależy wielkość popytu? |
1. Ceny danego dobra 2. Dochodu nabywcy 3. Ceny innych dóbr 4. Upodobań, preferencji i przyzwyczajeń nabywcy 5. Mody |
Co to jest wielkość zapotrzebowania? |
Ilość dobra, jaką nabywcy chcą i są w stanie nabyć w określonym czasie przy STAŁEJ cenie danego dobra |
Prawo popytu |
Popyt zmienia się w przeciwnym kierunku do zmiany ceny |
Kiedy krzywa popytu przesuwa się? |
W przypadku zmian środowiska, które zwiększają lub zmiejszają popyt na dany artykuł |
Co wpływa na przesunięcie krzywej popytu? |
1. Zubożenie konsumentów 2. Kampania reklamowa 3. Spadek ceny substytutu danego dobra 4. Wzrost ceny dobra komplementarnego |
Kiedy linia popytu opada? |
Gdy występuje: 1. Efekt substytucyjny wzrostu ceny danego dobra (cena dobra rośnie, więc szukamy tańszych zamienników) 2. Efekt dochodowy wzrostu ceny dobra (cena dobra rośnie, więc przy takim samym dochodzie nie stać nas na kupowanie danego dobra) |
Na ogół krzywa popytu jest malejąca, co jednak może spowodować wzrost popytu? |
1. Paradoks Giffena 2. Paradoks Veblena 3. Efekt owczego pędu 4. Efekt snoba |