Kompetencjami przyszłości są: |
• Umiejętność rozwiązywania problemów • Myślenie krytyczne • Kreatywność • Zdolności przywódcze • Umiejętność zgodnej współpracy z innymi • Rozwinięta inteligencja emocjonalna • Sprawne wnioskowanie i podejmowanie decyzji • Zdolności negocjacyj |
Problem pojawia się gdy: |
człowiek napotyka w działaniu trudność, niedogodność, barierę, zagrożenie, konieczność dokonywania wyboru lub jakąkolwiek SYTUACJĘ nowa i nietypową w świetle jego wcześniejszego doświadczenia • nie można usunąć trudności w sposób rutynowy; jest nietypow |
Decyzje kierownicze dotyczą: |
• określenia kierunków i sposobów działania danejorganizacji (planowanie), • doboru i łączenia części organizacyjnych w określonecałości w ramach danej instytucji (organizowanie),• skłaniania pracowników danej instytucji do działania zgodnego z ustalonymi kierunkami i zasadami działania (motywowanie), • oceny funkcjonowania danej instytucji z punktu widzenia przyjętych kierunków i zasad działania (kontrola) |
decyzje programowalne |
- które są już znane z dotychczasowego doświadczenia (znany jest precyzyjny algorytm ich uzyskania). Są przechowywane w pamięci organizacji. Wykorzystywane są w przypadku pojawienia się problemów standardowych, powtarzalnych, rutynowych, dobrze ustrukturalizowanych, |
decyzje nieprogramowalne |
- wymagają zdobycia nowych informacji, poszukiwania jej niestandardowych kombinacji, opracowania i oceny wcześniej nie znanych wariantów decyzyjnych, nie istnieje ustalony schemat postępowania przy ich podejmowaniu oraz nie są znane ich następstwa, dotyczą problemów niestandardowych, niepowtarzalnych |
Grupowe podejmowanie decyzji Niebezpieczeństwa |
Zabiera więcej czasu, ✓ Silne jednostki mogą zdominować innych (zjawisko „krzykliwej mniejszości”, perswazja, demagogia)✓ Trudności z wypracowaniem wspólnego, jednolitego stanowiska prowadzące do nieporozumień ✓ Presja grupy na pojedyncze osoby (konflikty)✓ Tendencja do kompromisów (niższa jakość)✓ Sytuacja „pata decyzyjnego” (zbyt wiele danych wejściowych i liczne warianty decyzyjne) ✓ Jednostki-manipulanci ✓ Rozmycie odpowiedzialności |
Grupowe podejmowanie decyzji Korzyści |
✓ Większa szerokość i perspektywa podejmowania decyzji (duże liczby gwarantują potencjalnie większe bezpieczeństwo) ✓ Dopływ większej ilości różnorodnych informacji pomiędzy członkami grupy i specjalistami (efekt synergii) ✓ Przedstawienie większej liczby |
Indywidualne podejmowanie decyzji Zalety |
• Szybkość podejmowania decyzji • Pewność siebie determinacja • Jednoosobowa odpowiedzialność (czasem może być wadą) • Szybka organizacja • Niskie koszty procesu decyzyjne go • Wolność wyboru • Brak presji otoczenia • samodzielność, samo świadomość i wzrost motywacji • brak konfliktu • brak potrze |
Indywidualne podejmowanie decyzji Wady |
Cała odpowiedzialność spada na tobie • Wymaga dłuższego czasu podejmowania decyzji • Poczucie stresu i presji • Brak zewnętrznej motywacji • Brak przeanalizowania decyzji przez innych pracowników • Większe prawdopodobieństwo błędu • Brak obiektywności • Dotychczasowe doświadczenia mogą nas obciążać |
Proces decyzyjny: |
Określenie przedmiotu i celu decyzji. Określenie kryteriów. Poszukiwanie wariantów. Analiza wariantów. Identyfikacja i ocena ryzyka. Dokonanie wyboru. Wdrażanie.Kontrola |
Kryteria (reguły) wyboru rozwiązania zależą od: |
Celu, który decydent pragnie osiągnąć w wyniku decyzji Problemu, który decydent rozwiązuje Wariantów rozwiązań problemu (dróg rozwiązań i skutków), Mierników ocen Dostępności środków rzeczowych, finansowych, ludzkich Reguł sztuki czyli akceptowanych zasad prawidłowego działania w sferze techniki, zarządzania, marketingu Przekonania o tym co |
Podczas dokonywania wyboru należy uwzględnić kryteria: |
Skuteczności (w jakim stopniu poszczególne warianty gwarantują realizację celu głównego sprecyzowanego na początku procesu decyzyjnego), Realności lub wykonalności czyli technicznych, organizacyjnych, zasobowych itp. możliwości realizacyjnych Ekonomiczności (opłacalności, kapitałochłonności, wydajności itp.) Ekologiczności (zgodności z wymogami ekologii), Bezpieczeństwa i |
Informacje potrzebne w procesie decyzyjnym powinny być: |
• Dokładne (wiarygodnie odzwierciedlające rzeczywistość)• Szybkie (dostępne we właściwym czasie) • Kompletne (odzwierciedlające pełny obraz sytuacji)• Odpowiednie czyli użyteczne w zależności od potrzeb i warunków • Bezstronne czyli apolityczne • Oparte na faktach a nie emocjach • Zwięzłe (zawierające tylko istotne fakty) • Zrozumiałe dla odbiorcy• Właściwie uzasadnione• Wiarygodne• Dostępne w każdej chwili i w razie potrzeby • Przekazywane możliwie bezpośredni |
Analiza pola sił - |
służy rozplanowaniu sił i czynników sprzyjających procesowi oraz hamujących jego rozwój. Dzięki temu można wzmacniać pozytywy (+), a osłabiać lub eliminować negatyw |
Diagram Ishikawy |
służy rozpoznaniu sytuacji oraz wszystkich możliwych przyczyn problemu Pomaga: - skupić się na treści problemu - odwzorować wiedzę i doświadczenie grupy w obszarze danego problemu - koncentrować uwagę grupy na przyczynach, a nie symptomach - hierarchizuje przyczyny |