enkaustyka |
technika malarska, w której spoiwem jest wosk pszczeli; pigment wymieszany z woskiem nakładano ogrzewanymi szpachlami lub na gorąco pędzlami |
trybowanie (repusowanie) |
kucie bez użycia modelu, jedna z podstawowych technik kształtowania wyrobów z blachy, polegająca na wykuwaniu młotkami na zimno odpowiedniej formy; tą techniką uzyskuje się z płaskiej blachy naczynia różnego kształtu lub bogate i skomplikowane półplastycz |
chryzelefantyna |
technika polegająca na stosowaniu złota i kości słoniowej w posągach montowanych na drewnianej konstrukcji |
akrolit |
dzieło wykonywane jest z dwóch materiałów – głowa, ręce i stopy z kamienia, a korpus i części nóg z drewna |
mozaika |
technika polegająca na układaniu wzoru z drobnych, barwnych kamieni, szkła i ceramiki na odpowiednio przygotowanym podłożu (świeża zaprawa wapienna, cement); poszczególne płytki nazywa się tesserami |
tempera |
technika malarska polegająca na łączeniu pigmentu z dowolnym spoiwem emulsyjnym |
toreutyka |
odlewnictwo w brązie |
koroplastyka |
kształtowanie figurek wotywnych w glinie następnie odlewanych w brązie i umieszczanych w grobowcach i świątyniach (figurki wojowników) |
grawerowanie |
wykonywanie wgłębień o różnej głębokości, przekroju i kształtach, na powierzchniach metalowych |
filigran |
technika złotnicza polegająca na zdobieniu lub wykonywaniu całego przedmiotu z cienkich drucików ułożonych w ażurową siatkę |
niello |
technika złotnicza; wzór wyryty w metalu wypełnia się pastą złożoną z siarczków srebra, miedzi i ołowiu, a następnie poddaje polerowaniu w celu uzyskania granatowego, czarnego lub szafirowo - czarnego rysunku, kontrastującego z tłem |
granulacja |
technika złotnicza, polegająca na zdobieniu przedmiotów drobnymi kuleczkami złota lub srebra |
al secco |
technika malarstwa ściennego polegająca na malowaniu na suchym tynku pigmentami zmieszanymi z wodą, których spoiwem jest mleko wapienne, kazeina, klej, olej, żywice, woski, jajo całe lub żółtko |
drzeworyt |
technika graficzna |
miedzioryt |
technika graficzna |
litografia |
technika graficzna w której rysunek do powielania wykonuje się na kamieniu litograficznym (od XVIII w.) |
inkrustacja |
technika zdobienia przedmiotów polegająca na wykonywaniu wgłębień w podłożu i wklejaniu w nie odpowiednio przyciętych płytek z różnych materiałów |
blik |
skupione odbicie światła, zaznaczone na obrazie jasną farbą, stosowany w malarstwie dla podkreślenia plastyki i połyskliwości fragmentów |
laserunek |
przezroczysta warstwa wykończeniowa farby, położona na powierzchni obrazu olejnego lub temperowego, zmieniająca zabarwienie pokrytej partii |
impast |
nałożenie farby pędzlem lub szpachlą o wyraźnej wypukłości, stosowane w malarstwie |
sgrafitto |
jedna z technik dekor. malarstwa ściennego, polegająca na pokryciu muru kilkoma (najczęściej dwiema) warstwami barwnego tynku i na częściowym zeskrobywaniu wilgotnych warstw górnych za pomocą ostrych narzędzi, w ten sposób w wydrapanych partiach odsłania |
asamblaż |
odmiana kolażu, według której tworzy się trójwymiarowe kompozycje z przedmiotów gotowych |
kontrrelief |
kompozycje przestrzenne; asamblaże budowane z kawałków desek, sznurów i fragmentów innych przedmiotów; eksponowanie materiałowych składników dzieła, ich wzajemnych relacji, układu |
dripping |
półautomatyczna technika malarska, polegająca na wylewaniu farby na płótno i przez jego odpowiednie pochylanie tworzeniu ściekających, nieoczekiwanych form |
seriografia/sitodruk |
technika druku płaskiego przez szablon, również odbitka otrzymywana tą techniką; zasada serigrafii polega na przeciskaniu ścierakiem farby drukarskiej przez odsłonięte oczka tkaniny (sita) na podłożony papier; formę drukarską stanowi tkanina (siatka) nap |