megality |
budowle z wielkich brył kamiennych nie wiązanych zaprawą |
menhiry |
potężne pionowe słupy kamienne, surowe lub z grubsza obrobione, występujące pojedynczo lub w grupach |
dolmeny |
konstrukcje z pionowych brył kamiennych przykrytych głazem, najczęściej służyły jako grobowiec |
kromlechy |
budowle w formie kręgów utworzone z menhirów, często łączone górą poziomymi belkami kamiennymi; o charakterze kultowym bądź astronomicznym |
stela |
kamienna, ustawiona pionowo płyta z inskrypcją lub płaskorzeźbioną dekoracją; pomnik nagrobny |
pylon |
trapezoidalna brama wejściowa (świątynia egipska - Nowe Państwo) |
filar |
pionowa podpora o przekroju czworoboku |
kolumna |
pionowa podpora o przekroju koła |
ziggurat |
świątynia budowana z cegły, na planie kwadratu, złożona z kilku kondygnacji (Mezopotamia) |
izokefalizm |
sposób kompozycji polegający na przedstawianiu postaci o jednakowym wzroście |
gemmy |
kamień ozdobiony reliefem; w Mezopotamii wykonywane w glinie pieczęcie cylindryczne ozdobione ornamentami stanowiące głównie pieczęć władcy |
gliptyka |
sztuka rzeźbienia i rytowania reliefów w kamieniach oraz wykonywanie niewielkich rzeźb i bibelotów |
hypogeum |
pomieszczenie podziemne, zbudowane najczęściej na planie koła, prostokąta lub w kształcie litery T z niewielką partią nadziemną, sumeryjski grobowiec królewski |
kudurru |
kamienie graniczne, rodzaj dokumentu, na którym obrazami i pismem klinowym wyryte były postanowienia dotyczące własności ziemskiej; umieszczano je w świątyniach (Babilonia) |
lamassu |
demony z głową władcy, skrzydłami orła, ogonem lwa, stopami byka; miały po pięć nóg, aby wskazywać, że ciągle są w ruchu, strzegą wejścia (Asyria) |
orostaty |
czworoboczne duże płyty kamienne tworzące okładzinę dolnych partii ścian, gł. w pomieszczeniach pałacowych, dekorowane reliefami i inskrypcjami w p |
horror vacui |
lęk przed przestrzenią, zabudowane tło, wiele szczegółów nagromadzonych na ciasnej powierzchni |
megaron |
prostokątny budynek o jednym pomieszczeniu, w centrum miejsce na gnisko; budynek mieszkalny bądź mała świątynia |
tolos |
grobowiec na planie koła, z fałszywą kopułą i olbrzymim korytarzem poprzedzającym główną komorę |
idole cykladzkie |
małe, zgeometryzowane figurki z marmuru o obłych kształtach |
temenos |
wydzielony, nietykalny obszar poświęcony bóstwu albo przeznaczony dla celów kultu |
figura piramidale |
kształt piramidy, w który zamknięta jest kompozycyjnie główna grupa figuur w rzeźbie lub na obrazie |
weryzm |
skrajny realizm |
bucchero nero |
etruskie naczynie z czarnej glinki |
kanopy etruskie |
naczynia człekokształtne |
okulus |
otwór kopule w stanowiący źródło światła we wnętrzu np. Panteonu |
mauzoleum |
wielki monumentalny grobowiec na planie centralnym |
forum |
najważniejszy punkt rzymskiego miasta, plac na planie prostokąta obudowany portykiem |
bazylika |
budowla wznoszona na planie prostokąta, podzielona na 3 nawy kolumnadą, nawa główna jest najwyższa |
curia |
miejsce posiedzeń senatu w star. Rzymie |
rosta |
publiczna mównica w star. Rzymie |
atrium |
rodzaj hallu z sadzawką pośrodku; główne pomieszczenie rzymskiej willi |
perystyl |
wewnętrzny ogródek otoczony kolumnowym portykiem |
kolumna |
wolnostojący monument w formie kolumny umieszczanej w centralnych miejscach dużych placów wieńczony fiurą |
łuk triumfalny |
rodzaj wolnostojącej bramy, której przejścia zwieńczone są półkolistymi łukami; w centralnej części attyki umieszczona jest inskrypcja opowiadająca o bohaterskich czynach i zwycięstwach cesarza; tej samej tematyce są poświęcone reliefy wewnątrz przejścia; |
pomnik konny |
monumentalnych rozmiarów rzeźba władcy przedstawionego na koniu w dostojnej i wojowniczej pozie, ustawiana na postumencie |
malarstwo inkrustacyjne |
imitujące okładzinę z barwnych kamieni, marmuru |
malarstwo architektoniczne |
stwarzające iluzję głębi przestrzennej za pomocą malowanych elementów architektonicznych |
kamea |
gemma rzeźbiona wypukło |
intaglio |
gemma rzeźbiona wklęsło |
katakumby |
cmentarze, grobowce podziemne |
baptysterium |
budynek przeznaczony do obrzędu chrztu |
ryzalit |
występujący fragment muru |
portyk |
otwarty ganek klmunowy lub filarowy, który oprzedza wejście tworząc gł. część fasady budynku |
sala hypostylowa |
"sala tysiąca kolumn", pomieszczenie w którym strop jest podtrzymywany przez wiele kolumn |
herma |
podpora męska, postać bez nóg |
atlant |
podpora meska, cała postać |
kariatyda |
żeńska podpora |
kasetony |
prostokątne wnęki |
arkada |
łuk podtrzymywany przez 2 podpory |
akroteriony |
dekoracja wieńcząca szczyti boczne narożniki dachu, zazwyczaj z terakoty, brązu lub marmuru |
pilastry |
przyścienne filary |
spiętrzenie porządków |
układ wg. którego na kilku kondygnacjach znajdują się różne porządki kolumn |
wielki porządek |
kiedy jedna kolumna obejmuje kilka kondygnacji |
psychostazja |
motyw ważenia dusz |
empora |
wsparta na kolumnach loża (galeria) nad nawami bocznymi otwarta do wnętrza kościoła |
stiuk |
materiał zdobniczy nakładany na ściany i elementy arch. wnętrz (rzadziej elewacji); w skład którego wchodzi wapno, piasek marmurowy, gips, klej i barwniki; ze stiuku kształtuje się motywy figuralne, ornamentalne, a nawet architektoniczna |
meczet |
muzułmańska budowla kultowa pełniąca funkcję domu modlitwy |
minarety |
wieże meczetu |
mihrab |
wskazuje w meczecie kierunek modlitwy (Mekkę) |
hodegetria |
typ ikonograficzny wizerunków Matki Boskiej z Dzieciątkiem ukazujący Marię, która prawą dłonią wskazuje na Chrystusa na jej lewym ramieniu, zwracającego się w stronę widza i unoszącego prawą dłoń w geście błogosławieństwa |
eleusa |
(miłosierna) typ ikonogrficzny przedstawień Matki Boskiej z Dzieciątkiem, ukazujący Marię, trzymającą w ramionach małego Chrystusa i skłaniającą ku niemu głowę; Jezus obejmuje Marię za szyję i przytula policzek do jej twarzy; takie ujęcie służy wyeksponow |
deesis |
przedstawienie Chrystusa Władcy i Sędziego Świata z Matką Boską po Jego prawej stronie i św. Janem Chrzcicielem po lewej, ukazanymi w pozach modlitewnych |
ikonostas |
w cerkwiach ściana dzieląca nawę od przestrzeni ołtarzowej, wysoka, całkowicie zamknięta, pokryta ikonami; pośrodku znajdowało się przejście do przestrzeni ołtarzowej; składa się z kilku rzędów ikon rozmieszczonych wg ściśle określonych reguł; w centrum z |
kowczeg |
rodzaj ramy okalającej ikonę wprowadzający dodatkowe małe ikony |
podlinnik |
„podręcznik” malarstwa ikonowego zawierający wzorce ikonogrficzne, których należało ściśle przestrzegać |
ikona |
obraz kultowy, ukształtowany w sztuce wschodnio-chrześcijańskiej, wyobrażający osoby święte, sceny biblijne i liturgiczno-symboliczne |
cerkiew |
świątynia obrządku wschodniego |
wirydarz |
czworokątny dziedziniec klasztorny |
refektarz |
jadalnia klasztorna |
ambit |
obejście z wieńcem kaplic skupionych wokół apsydy |
alternacja podpór |
przemienność podpór polegająca na układzie: 2 kolumny, 1filar, 2 kolumny |
westwerk |
rozbudowana, umieszczona poprzecznie do nawy, zachodnia część bazyliki charakterystyczna dla architektury przedromańskiej |
entasis |
lekkie wybrzuszenie na wys. 1/3 kolumny |
krepidoma |
trzustopniowa podbudowa świątyń greckich |
wimperga |
trójkątny szczyt wieńczący portal lub okno, dekorowany ślepym lub ażurowym maswerkiem |
maswerk |
element dekoracyjny składający się z form geometrycznych: laskowań, kół, stylizowanych trój- i czteroliści, stosowany do wypełniania okien, przeźroczy, balustrad |
zwornik |
dekoracja na łączeniu żeber sklepienia |
ród mecenasów sztuki w renesansowej Florencji |
Medyceusze |
ród mecenasów sztuki w renesansowym Rzymie |
papieże Sykstus IV i Juliusz II |
ród mecenasów sztuki w renesansowej Wenecji |
dożowie |
ród mecenasów sztuki w renesansowej Mantui |
Gonzagowie |
ród mecenasów sztuki w renesansowym Mediolanie |
Sforza |
wielki porządek |
uporządkowanie elewacji poprzez zastosowanie pilastrów, kolumn lub półkolumn obejmujących kilka (min. dwie) kondygnacji |
rustyka |
dekoracyjne opracowanie faktury ściany za pomocą obróbki lica poszczególnych ciosów na wzór naturalnego łomu kamiennego dające wrażenie szorstkiego, nieobrobionego kamienia |
boniowanie |
dekoracyjne opracowanie lica muru kamiennego przez profilowanie zewnętrznych krawędzi poszczególnych ciosów lub naśladowanie tego w tynku, powstają w ten sposób poziome (i pionowe) podziały powierzchni, która następnie jest szlifowana |
PROUN |
[projekt utwierdzenia nowego] kompozycje stanowiące połączenie płaskich form i podziałów geometrycznych z iluzjonistycznie rysowanymi bryłami – wprowadzenie do obrazu przestrzeni jak w architekturze, przetwarzanie malarstwa w arc |
happening |
forma artystycznej wypowiedzi operująca ciągiem zdarzeń o częściowo zaplanowanej strukturze, otwarta na przypadek i improwizację, dążąca do wciągnięcia w akcję widza i uczynienia z niego współtwórcy wydarzenia |
performance |
rodzaj działań wykonywanych przez artystów w obecności widzów; częstym elementem performance’u są działania parateatralne, przybierające formę zdarzeń o zaplanowanej strukturze i przebiegu czasowym; w odróżnieniu od happeningu artysta stosujący p. najczęś |
pop-art |
ruch artystyczny powstały w Anglii i USA w początkach l.60. XX wieku; jest to sztuka powszechna, mająca na celu docieranie do jak najszerszego grona odbiorców; jako temat i tworzywo działalności artystycznej wykorzystywała przedmioty użytku codziennego, p |