|
megality |
|
budowle z wielkich brył kamiennych nie wiązanych zaprawą |
|
menhiry |
|
potężne pionowe słupy kamienne, surowe lub z grubsza obrobione, występujące pojedynczo lub w grupach |
|
dolmeny |
|
konstrukcje z pionowych brył kamiennych przykrytych głazem, najczęściej służyły jako grobowiec |
|
kromlechy |
|
budowle w formie kręgów utworzone z menhirów, często łączone górą poziomymi belkami kamiennymi; o charakterze kultowym bądź astronomicznym |
|
stela |
|
kamienna, ustawiona pionowo płyta z inskrypcją lub płaskorzeźbioną dekoracją; pomnik nagrobny |
|
pylon |
|
trapezoidalna brama wejściowa (świątynia egipska - Nowe Państwo) |
|
filar |
|
pionowa podpora o przekroju czworoboku |
|
kolumna |
|
pionowa podpora o przekroju koła |
|
ziggurat |
|
świątynia budowana z cegły, na planie kwadratu, złożona z kilku kondygnacji (Mezopotamia) |
|
izokefalizm |
|
sposób kompozycji polegający na przedstawianiu postaci o jednakowym wzroście |
|
gemmy |
|
kamień ozdobiony reliefem; w Mezopotamii wykonywane w glinie pieczęcie cylindryczne ozdobione ornamentami stanowiące głównie pieczęć władcy |
|
gliptyka |
|
sztuka rzeźbienia i rytowania reliefów w kamieniach oraz wykonywanie niewielkich rzeźb i bibelotów |
|
hypogeum |
|
pomieszczenie podziemne, zbudowane najczęściej na planie koła, prostokąta lub w kształcie litery T z niewielką partią nadziemną, sumeryjski grobowiec królewski |
|
kudurru |
|
kamienie graniczne, rodzaj dokumentu, na którym obrazami i pismem klinowym wyryte były postanowienia dotyczące własności ziemskiej; umieszczano je w świątyniach (Babilonia) |
|
lamassu |
|
demony z głową władcy, skrzydłami orła, ogonem lwa, stopami byka; miały po pięć nóg, aby wskazywać, że ciągle są w ruchu, strzegą wejścia (Asyria) |
|
orostaty |
|
czworoboczne duże płyty kamienne tworzące okładzinę dolnych partii ścian, gł. w pomieszczeniach pałacowych, dekorowane reliefami i inskrypcjami w p |
|
horror vacui |
|
lęk przed przestrzenią, zabudowane tło, wiele szczegółów nagromadzonych na ciasnej powierzchni |
|
megaron |
|
prostokątny budynek o jednym pomieszczeniu, w centrum miejsce na gnisko; budynek mieszkalny bądź mała świątynia |
|
tolos |
|
grobowiec na planie koła, z fałszywą kopułą i olbrzymim korytarzem poprzedzającym główną komorę |
|
idole cykladzkie |
|
małe, zgeometryzowane figurki z marmuru o obłych kształtach |
|
temenos |
|
wydzielony, nietykalny obszar poświęcony bóstwu albo przeznaczony dla celów kultu |
|
figura piramidale |
|
kształt piramidy, w który zamknięta jest kompozycyjnie główna grupa figuur w rzeźbie lub na obrazie |
|
weryzm |
|
skrajny realizm |
|
bucchero nero |
|
etruskie naczynie z czarnej glinki |
|
kanopy etruskie |
|
naczynia człekokształtne |
|
okulus |
|
otwór kopule w stanowiący źródło światła we wnętrzu np. Panteonu |
|
mauzoleum |
|
wielki monumentalny grobowiec na planie centralnym |
|
forum |
|
najważniejszy punkt rzymskiego miasta, plac na planie prostokąta obudowany portykiem |
|
bazylika |
|
budowla wznoszona na planie prostokąta, podzielona na 3 nawy kolumnadą, nawa główna jest najwyższa |
|
curia |
|
miejsce posiedzeń senatu w star. Rzymie |
|
rosta |
|
publiczna mównica w star. Rzymie |
|
atrium |
|
rodzaj hallu z sadzawką pośrodku; główne pomieszczenie rzymskiej willi |
|
perystyl |
|
wewnętrzny ogródek otoczony kolumnowym portykiem |
|
kolumna |
|
wolnostojący monument w formie kolumny umieszczanej w centralnych miejscach dużych placów wieńczony fiurą |
|
łuk triumfalny |
|
rodzaj wolnostojącej bramy, której przejścia zwieńczone są półkolistymi łukami; w centralnej części attyki umieszczona jest inskrypcja opowiadająca o bohaterskich czynach i zwycięstwach cesarza; tej samej tematyce są poświęcone reliefy wewnątrz przejścia; |
|
pomnik konny |
|
monumentalnych rozmiarów rzeźba władcy przedstawionego na koniu w dostojnej i wojowniczej pozie, ustawiana na postumencie |
|
malarstwo inkrustacyjne |
|
imitujące okładzinę z barwnych kamieni, marmuru |
|
malarstwo architektoniczne |
|
stwarzające iluzję głębi przestrzennej za pomocą malowanych elementów architektonicznych |
|
kamea |
|
gemma rzeźbiona wypukło |
|
intaglio |
|
gemma rzeźbiona wklęsło |
|
katakumby |
|
cmentarze, grobowce podziemne |
|
baptysterium |
|
budynek przeznaczony do obrzędu chrztu |
|
ryzalit |
|
występujący fragment muru |
|
portyk |
|
otwarty ganek klmunowy lub filarowy, który oprzedza wejście tworząc gł. część fasady budynku |
|
sala hypostylowa |
|
"sala tysiąca kolumn", pomieszczenie w którym strop jest podtrzymywany przez wiele kolumn |
|
herma |
|
podpora męska, postać bez nóg |
|
atlant |
|
podpora meska, cała postać |
|
kariatyda |
|
żeńska podpora |
|
kasetony |
|
prostokątne wnęki |
|
arkada |
|
łuk podtrzymywany przez 2 podpory |
|
akroteriony |
|
dekoracja wieńcząca szczyti boczne narożniki dachu, zazwyczaj z terakoty, brązu lub marmuru |
|
pilastry |
|
przyścienne filary |
|
spiętrzenie porządków |
|
układ wg. którego na kilku kondygnacjach znajdują się różne porządki kolumn |
|
wielki porządek |
|
kiedy jedna kolumna obejmuje kilka kondygnacji |
|
psychostazja |
|
motyw ważenia dusz |
|
empora |
|
wsparta na kolumnach loża (galeria) nad nawami bocznymi otwarta do wnętrza kościoła |
|
stiuk |
|
materiał zdobniczy nakładany na ściany i elementy arch. wnętrz (rzadziej elewacji); w skład którego wchodzi wapno, piasek marmurowy, gips, klej i barwniki; ze stiuku kształtuje się motywy figuralne, ornamentalne, a nawet architektoniczna |
|
meczet |
|
muzułmańska budowla kultowa pełniąca funkcję domu modlitwy |
|
minarety |
|
wieże meczetu |
|
mihrab |
|
wskazuje w meczecie kierunek modlitwy (Mekkę) |
|
hodegetria |
|
typ ikonograficzny wizerunków Matki Boskiej z Dzieciątkiem ukazujący Marię, która prawą dłonią wskazuje na Chrystusa na jej lewym ramieniu, zwracającego się w stronę widza i unoszącego prawą dłoń w geście błogosławieństwa |
|
eleusa |
|
(miłosierna) typ ikonogrficzny przedstawień Matki Boskiej z Dzieciątkiem, ukazujący Marię, trzymającą w ramionach małego Chrystusa i skłaniającą ku niemu głowę; Jezus obejmuje Marię za szyję i przytula policzek do jej twarzy; takie ujęcie służy wyeksponow |
|
deesis |
|
przedstawienie Chrystusa Władcy i Sędziego Świata z Matką Boską po Jego prawej stronie i św. Janem Chrzcicielem po lewej, ukazanymi w pozach modlitewnych |
|
ikonostas |
|
w cerkwiach ściana dzieląca nawę od przestrzeni ołtarzowej, wysoka, całkowicie zamknięta, pokryta ikonami; pośrodku znajdowało się przejście do przestrzeni ołtarzowej; składa się z kilku rzędów ikon rozmieszczonych wg ściśle określonych reguł; w centrum z |
|
kowczeg |
|
rodzaj ramy okalającej ikonę wprowadzający dodatkowe małe ikony |
|
podlinnik |
|
„podręcznik” malarstwa ikonowego zawierający wzorce ikonogrficzne, których należało ściśle przestrzegać |
|
ikona |
|
obraz kultowy, ukształtowany w sztuce wschodnio-chrześcijańskiej, wyobrażający osoby święte, sceny biblijne i liturgiczno-symboliczne |
|
cerkiew |
|
świątynia obrządku wschodniego |
|
wirydarz |
|
czworokątny dziedziniec klasztorny |
|
refektarz |
|
jadalnia klasztorna |
|
ambit |
|
obejście z wieńcem kaplic skupionych wokół apsydy |
|
alternacja podpór |
|
przemienność podpór polegająca na układzie: 2 kolumny, 1filar, 2 kolumny |
|
westwerk |
|
rozbudowana, umieszczona poprzecznie do nawy, zachodnia część bazyliki charakterystyczna dla architektury przedromańskiej |
|
entasis |
|
lekkie wybrzuszenie na wys. 1/3 kolumny |
|
krepidoma |
|
trzustopniowa podbudowa świątyń greckich |
|
wimperga |
|
trójkątny szczyt wieńczący portal lub okno, dekorowany ślepym lub ażurowym maswerkiem |
|
maswerk |
|
element dekoracyjny składający się z form geometrycznych: laskowań, kół, stylizowanych trój- i czteroliści, stosowany do wypełniania okien, przeźroczy, balustrad |
|
zwornik |
|
dekoracja na łączeniu żeber sklepienia |
|
ród mecenasów sztuki w renesansowej Florencji |
|
Medyceusze |
|
ród mecenasów sztuki w renesansowym Rzymie |
|
papieże Sykstus IV i Juliusz II |
|
ród mecenasów sztuki w renesansowej Wenecji |
|
dożowie |
|
ród mecenasów sztuki w renesansowej Mantui |
|
Gonzagowie |
|
ród mecenasów sztuki w renesansowym Mediolanie |
|
Sforza |
|
wielki porządek |
|
uporządkowanie elewacji poprzez zastosowanie pilastrów, kolumn lub półkolumn obejmujących kilka (min. dwie) kondygnacji |
|
rustyka |
|
dekoracyjne opracowanie faktury ściany za pomocą obróbki lica poszczególnych ciosów na wzór naturalnego łomu kamiennego dające wrażenie szorstkiego, nieobrobionego kamienia |
|
boniowanie |
|
dekoracyjne opracowanie lica muru kamiennego przez profilowanie zewnętrznych krawędzi poszczególnych ciosów lub naśladowanie tego w tynku, powstają w ten sposób poziome (i pionowe) podziały powierzchni, która następnie jest szlifowana |
|
PROUN |
|
[projekt utwierdzenia nowego] kompozycje stanowiące połączenie płaskich form i podziałów geometrycznych z iluzjonistycznie rysowanymi bryłami – wprowadzenie do obrazu przestrzeni jak w architekturze, przetwarzanie malarstwa w arc |
|
happening |
|
forma artystycznej wypowiedzi operująca ciągiem zdarzeń o częściowo zaplanowanej strukturze, otwarta na przypadek i improwizację, dążąca do wciągnięcia w akcję widza i uczynienia z niego współtwórcy wydarzenia |
|
performance |
|
rodzaj działań wykonywanych przez artystów w obecności widzów; częstym elementem performance’u są działania parateatralne, przybierające formę zdarzeń o zaplanowanej strukturze i przebiegu czasowym; w odróżnieniu od happeningu artysta stosujący p. najczęś |
|
pop-art |
|
ruch artystyczny powstały w Anglii i USA w początkach l.60. XX wieku; jest to sztuka powszechna, mająca na celu docieranie do jak najszerszego grona odbiorców; jako temat i tworzywo działalności artystycznej wykorzystywała przedmioty użytku codziennego, p |