|
Mikroglej |
|
niewielkie komórki usuwające materiał odpadowy, wirusy, grzyby |
|
Oligodendrocyty |
|
są w mózgu i w rdzeniu kręgowym; tworzą osłonkę mielinową w mózgowiu |
|
Glej promienisty [astrocyty] |
|
kieruje migracją neuronów, ich dendrytów i aksonów w trakcie rozwoju zarodkowego |
|
Komórki Schwanna |
|
obwodowy układ nerwowy; prowadzą odrastający akson do struktury docelowej; tworzą osłonki mielinowe w obwodowym układzie nerwowym |
|
Od czego zależne są dojrzałe neurony? |
|
Glukozy [ a ona od tlenu ]; jedyna sbst odż przed. się przez barierę k-m;; potrzebują też tiaminy(witB1) by glukozę metabolizować. Brak tiaminy = zespół Korsakowa=niepamiętanie |
|
Błona w stanie spoczynkowym ma zamknięte kanały.. a przymknięte |
|
zamknięte sodowe; potasowe przymknięte |
|
Dla kogo gradient elektryczny i chemiczny są w równowadze? |
|
Dla Potasu |
|
Co robią leki znieczulające miejscowo - npksylokaina |
|
przył. się do kanałów sodowych błony; zapobiegają przechodzeniu jonów sodu; w danym miejscu blokują potencjał czynnościowy |
|
leki znieczulające ogólnie np chloroform |
|
obniżają aktywność mózgu; otwierając szerzej niż zwykle kanał potasowe |
|
ile trwa refrakcja bezwzględna a ile względna? |
|
bezwzględna 1ms; względna 2-4ms |
|
z czego złożony jest materiał izolacyjny - osłonka mielinowa? |
|
z tłuszczy i białek |
|
Czym charakteryzują się neurony lokalne? |
|
Krótkie dendryty i aksony, wymiana inf tylko z najbliższymi sąsiadami, brak generowania potencjałów cz.; generują potencjał postsynaptyczny |
|
potencjał postsynaptyczny |
|
ma zmienną siłę, nie podlega prawom wszystko albo nic |
|
Sherrington |
|
właściwości synaps |
|
Cayjal |
|
neurony nie łączą się ze sobą |
|
opóźnienie synaptyczne |
|
transmisja pom 1 a 2 neuronem wolniejsza niż w pojedynczym aksonie |
|
sumowanie czasowe |
|
efekty działania bodźców w krótkim czasie mogą się kumulować |
|
sumowanie przestrzenne |
|
kilka synaps z różnych miejsc może sumować oddziaływanie na neuron |
|
lokalna depolaryzacja |
|
postsynaptyczny potencjał pobudzający EPSP [hamujący to IPSP; oba się sumują] |
|
aminokwasy |
|
mają grupę aminową np glutaminian gaba, glicyna dsparaginian, fenyloalanina, tryptofan czyli prekursor serotoniny |
|
peptydy |
|
łańcuchy aminokwasów; długi=polipeptyd; dłuższy=białko; np.endorfiny; substancja p; neuropeptydY |
|
acetylocholina |
|
podobna do aminokwasów, grupa NH2 zastąpiona (NH3)3; syntezowana z choliny lub letycyny |
|
monoaminy |
|
NH2; indoalaminy np serotonina; katecholaminy np. dopamina, noradrenalina, adrenalina |
|
puryny |
|
zawierają adezynozę i jej pochodne |
|
gazy |
|
tlenek azotu NO ; uwalniany przez wiele małych neuronów lokalnych, zwiększa przepływ krwi przez aktywne rejony mózgu |
|
Od czego zależy ilość serotoniny w mózgu? |
|
Od ilości tryptofanu w pożywieniu |
|
egzocytoza |
|
uwalnianie neuroprzekaźników przez neuron do szczeliny synaptycznej |
|
Jak wygląda działanie jonotropowe na neuron postsynaptyczny? |
|
neuroprzekaźnik przył.się do receptora błonowego = otwarcie kanału dla pewnego typu jonu |
|
Efekt metabotropowy |
|
zainicjowanie sekwencji relacji metabolicznych, które są wolniejsze, ale działają dłużej niż mechanizmy jonotropowe |
|
neuroprzekaźniki białkowe (neuromodulatory) |
|
zwiększają/zmniejszają wydzielanie innego neuroprzekaźnika lub zmieniają wrażliwość komórki postsynaptycznej |
|
hormon |
|
neuroprzekaźnik wydzielany do krwi, z którą trafi do narządów docelowych |
|
wychwyt zwrotny |
|
neurony presynaptyczne wychwytują nierozłożoną serotoninę i katechoalaminy i wykorzystują je powtórnie; dzieje się to dzięki białkom błonowym zwanym transporterami |
|
wyłączanie genów |
|
mutowanie genów odp za prawidłowe działanie określonego typu komórek [neuroprzekaźników/receptorów] |
|
co robi aktywowane białko G, związane z wysokoenergetyczną cząsteczką-trifosforanem guanozyny?[GTP] |
|
powoduje zwiększenie stężenia wtórnego przekaźnika przenoszącego informację w strukturach wewnątrzkomórkowych |
|
rCBF to odmiana |
|
PET; wstrzykujemy nie radioaktywną lecz chemicznie obojętną substancję |
|
frenologia |
|
kształt czaszki ma związek ze zdolnościami umysłowymi |