Psychologia społeczna |
naukowe badanie sposobu, w jaki myślimy, odczuwamy i zachowujemy się pod wpływem rzeczywistej bądź wyobrażonej obecności innych; koncentruje się na tym, co powoduje, że nawet inteligentne i silne jednostki popełniają poważne błędy, stając w obliczu sprzec |
Konstrukt |
sposób, w jaki ludzie spostrzegają, pojmują i interpretują świat społeczny. |
Różnice indywidualne |
składniki osobowości, które odróżniają nas od innych ludzi. |
Socjologia |
dostarcza ogólnych praw i teorii dotyczących społeczeństw, a nie jednostek; |
Psychologia społeczna |
bada procesy psychologiczne pojawiające się, gdy ludzie przebywają ze sobą, co powoduje, że stają się podatni na wpływ społeczny; |
Psychologia osobowości |
bada właściwości, które powodują, że jednostki są unikatowe i różnią się od siebie. |
Podstawowy błąd atrybucji (Ross) |
tendencja do przeceniania rozmiaru, w jakim zachowanie ledzi jest wynikiem oddziaływania dyspozycji wewnętrznych, a niedocenianie roli czynników sytuacyjnych. |
Behawioryzm |
szkoła psychologiczna, która utrzymuje, iż aby zrozumieć ludzkie zachowanie, wystarczy jedynie rozważyć nagradzające właściwości środowiska -znaczy to, w jaki sposób pozytywnie i negatywnie wydarzenia w otoczeniu są związane ze specyficznymi zachowaniami |
Psychologia postaci |
szkoła psychologiczna podkreślająca ważność badania subiektywnego sposobu, w jaki dany obiekt pojawia się w umyśle ludzi, zamiast poddania badaniom wyłącznie obiektywnych, fizycznych cech tego obiektu. |
Samoocena |
dokonywanie przez ludzi oszacowania wartości samych siebie, tzn. rozmiaru, w jakim spostrzegają siebie jako dobrych, kompetentnych i przyzwoitych. |
Poznawanie społeczne |
w jaki sposób ludzie myślą o sobie samych i o świecie społecznym; a dokładnie, jak selekcjonują, interpretują, zapamiętują i wykorzystują informacje społeczną w wydawaniu sądów i w podejmowaniu decyzji. |
Obserwacja systematyczna |
forma metody obserwacyjnej, w której obserwatorem jest wyszkolony badacz społeczny, który przystępuje do odpowiedzi na pytania odnoszące się do określonego zjawiska społecznego, obserwując i kodując je zgodnie z wcześniej przygotowanym zbiorem kryteriów. |
Obserwacja uczestnicząca |
forma obserwacji systematycznej, w której obserwator wchodzi w interakcję z obserwowanymi ludźmi, ale stara się w żaden sposób nie wpływać na sytuację. |
Analiza archiwalna |
forma obserwacji systematycznej, w której badacz obserwuje zachowanie społeczne przez badanie nagromadzonych w danej kulturze dokumentów albo archiwaliów (np. pamiętników, powieści, czasopism czy dzienników). |
Zgodność sędziów kompetentnych |
stopień zgodności pomiędzy dwiema osobami albo większą liczbą osób, które niezależnie obserwują i kodują grupę danych; poprzez pokazanie, że dwóch lub więcej ekspertów niezależnie obserwujących i kodujących dochodzi do tych samych obserwacji, badacze upew |
Metoda korelacyjna |
metoda, w której mierzy się systematycznie dwie zmienne lub ich większą liczbę i oszacowuje się relację pomiędzy nimi (tj. w jakim stopniu można przewidzieć wartości jednej z nich na podstawie drugiej). |
Korelacja dodatnia |
taka relacja pomiędzy dwiema zmiennymi, w której wzrostowi wartości jednej zmiennej towarzyszy wzrost wartości drugiej zmiennej. |
Korelacja ujemna |
taka relacja pomiędzy dwiema zmiennymi, w której wzrostowi wartości jednej zmiennej towarzyszy zmniejszanie się wartości drugiej zmiennej. |
Dobór losowy |
sposób zapewniania reprezentatywności dla danej populacji wybranej do próby grupy osób gwarantujący, że każda jednostka wchodząca w skład populacji ma taką samą szansę na pojawienie się w próbie. |
Metoda eksperymentalna |
metoda badania relacji przyczynowo-skutkowych; badacz losowo przydziela uczestników eksperymentu do różnych sytuacji i upewnia się, że sytuacje te są identyczne pod wszystkimi względami z wyjątkiem jednego, zidentyfikowanego przez zmienną niezależną (bada |
Zmienna niezależna |
zmienna, która badacz zmienia albo róznicuje, aby stwierdzić, czy ma ona wpływ na jakąś inną zmienną; badacz oczekuje, że ta właśnie zmienna będzie powodowała zmiany jakiejś innej zmiennej. |
Zmienna zależna |
zmienna, która badacz mierzy po to, by stwierdzić, czy na nię wpływa zmienna niezależna; badacz stawia hipotezę, że zmienna zależna zalepy od poziomu zmiennej niezależnej. |
Plan wieloczynnikowy |
plan eksperymentalny, w którym uwzględnia się więcej niż jedną zmienną niezależną; każda zmienna niezależna ma więcej niż jedną wersję lub też poziom; wszystkie możliwe kombinacje tych poziomów pojawiają się w badaniach. |
Trafność wewnętrzna |
upewnianie się, że nic więcej poza zmienną niezależną nie może wpływać na zmiennę zależną; realizuje siępoprzez kontrolowanie wszystkich zmiennych ubocznych oraz poprzez losowe przydzielanie wszystkim badanym różnych warunków eksperymentalnych. |
Losowe przydzielanie do sytuacji |
upewnianie się, że wszyscy badani mają taką samą szansę na przydzielanie do danej sytuacji w eksperymencie; dzięki losowemu przydzielaniu tychże sytuacji badacz może być względnie pewien, że różnice w osobowościach uczestników eksperymentu albo ich wcześn |
Trafność zewnętrzna |
stopień, w jakim wyniki badań mogą być generalizowane na inne sytuacje i na innych ludzi. |
Realizm sytuacyjny |
stopień, w jakim sytuacje eksperymentalne są podobne do sytuacji spotykanych w życiu codziennym. |
Realizm psychologiczny |
stopień, w jakim kontrolowane w eksperymencie procesy psychologiczne są podobne do procesów psychologicznych pojawiających się w życiu codziennym; realizm psychologiczny może być wysoki nawet wtedy, gdy realizm sytuacyjny jest niewielki. |
Instrukcja maskująca |
opis celu badań przedstawiany ich uczestnikom, który różni się od prawdziwego celu tychże badań; instrukcja maskująca używana jest po to, by zachować realizm psychologiczny. |
Powtarzalność |
powtarzanie badań, częsz udziałem osób z innych populacji albo w innych warunkach. |
Eksperymenty w warunkach naturalnych |
eksperymenty przeprowadzane raczej w warunkach życia realnego niż w laboratorium. |
Badania podstawowe |
badania projektowane poto, by dać najlepszą odpowiedź na pytanie, dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują, i przeprowadzane wyłącznie dla zaspokojenia ciekawości poznawczej. |
Badania stosowane |
badania projektowane specjalnie w celu rozwiązania konkretnego problemu społecznego; tworzenie teorii zachowania jest zwykle wtórne do rozwiązywania specyficznego problemu. |
Przyzwolenie |
wyjaśnienie uczestnikom badania natury eksperymentu, zanim on się rozpocznie, i uzyskanie ich zgody na udział w tym eksperymencie. |
Maskowanie |
wprowadzenie w błąd uczestników eksperymentu lub zatajenie przed nimi prawdziwego celu badań albo też wydarzeń, które w rzeczywistości zaistnieją. |
Sesja wyjaśniająca |
wyjawienie uczestnikom badań po zakończeniu eksperymentu jego celu oraz dokładne objaśnienie tego, co się wydarzyło. |
Dysonans poznawczy |
popęd spowodowany poczuciem dyskomfortu, pierwotnie definiowany jako konsekwencja utrzymywania dwóch lub więcej nizgodnych ze sobą elementów poznawczych, następnie określany jako konsekwencja zaangażowania się w działanie, które jest sprzeczne z koncepcją |
Elementy poznawcze |
myśli, uczucia, przekonania bądź wiedza o czymś. |
Dysonans podecyzyjny |
dysonans, który zostaje nieuchronnie wzbudzony po podjęciu decyzji. W takiej sytuacji dysonans jest najczęściej likwidowany przez podwyższenie atrakcyjności wybranej alternatywy i zdewaluowanie alternatywy odrzuconej. |
Technika niskiej piłki |
pozbawiona skrupułów strategia, mocą której sprzedawca nakłania klienta, aby zgodził się kupić produkt po bardzo niskiej cenie; następnie twierdzi, śebyła pomyłka, i ponosi cenę; częsklient godzi się na zakup po zawyżnej cenie. |
Pojęcie Ja |
suma całej wiedzy o sobie uwzględniająca tożsamość, zdolności i role. |
Uzasadnianie wysiłku |
występująca u ludzi tendencja do podwyższania oceny tego, na co ciężko pracowali, abyosiągnąć. |
Uzasadnienie zewnętrzne |
wyjaśnienie, jakie podaje osoba dla swojego dysonansowego zachowania, wskazujące na przyczynę, która znajduje się poza nią samą (np. jeśli ktoś coś robi, aby uzyskać dużą nagrodę lub uniknąć surowej kary). |
Uzasadnienie wewnętrzne |
likwidowanie dysonansu poprzez dokonanie jakiejś zmiany w sobie (np. swojej postawy lub zachowania). |
Obrona stanowiska niezgodnego z własną postawą |
proces, który pojawia się, gdy ktoś wyraża opinię lub postawę sprzeczną ze swoim osobistym przekonaniem lub postawą. |
Teoria podtrzymywania poczucia własnej wartości |
teoria, która głosi, że wyobrażenie o nas może być zagrożone zachowaniem drugiej osoby i że na wielkość tego zagrożenia wpływa zarówno to, jak bliskajest nam ta osoba, jak i znaczenie jej zachowania dla naszego pojęcia Ja. |
Teoria autoafirmacji |
teoria sugerująca, że ludzie będą likwidować wpływ dysonansu wzbudzającego zagrożenie dla ich samooceny przez potwierdzanie swojej kompetencji w dziedzinie, która nie jest związana z zagrożeniem. |
Teoria samopotwierdzania |
teoria sugerująca, że ludzie posiadają potrzebę potwierdzania swojego pojęcia Ja, bez względu na to, czypojęcie jest pozytywne czy negatywne; w pewnych sytuacjach ta tendencja może być w konflikcie z podwyższaniem własnej wartości i usprawiedliwianiem sie |
Pułapka racjonalizacji |
możliwy skutek działania wywołanych w procesie redukcji dysonansu usprawiedliwień, które ostatecznie skończą się łańcuchem niedorzecznych i niemoralnych działań. |
Usprawiedliwianie samego siebie |
tendencja do usprawiedliwiania własnych działań w celu podtrzymania swojej samooceny. |
Poznanie społeczne |
sposób, w jaki ludzie myślą o sobie samych i o świecie społecznym; a dokładniej, jak selekcjonują, interpretują, zapamiętują i wykorzystują informację społeczną w wydawaniu sądów i w podejmowaniu decyzji. |
Oszczędność poznawcza |
teza mówiąca, że ludzie uczą się stosować efektywnie uproszczenia myślowe i praktyczne reguły zdroworozsądkowe, które pomagają im zrozumieć rzeczywistość społeczną, ponieważ nie są zdolni przetwarzać całej oddziałującej na nich informacji społecznej. |
Schematy |
struktury poznawcze, za pomocą których ludzie organizują swoją wiedzę o świecie według pewnych tematów; schematy silnie wpływają na to, co z otrzymanej informacji zauważamy, o czym myślimy i co później pamiętamy. |
Dostępność |
łatwość, z jaką możemy sobie uświadomić rozmaite myśli i idee; idea dostępnataka, która jest obecnie uświadamiana albo która może zostać łatwo przywołana do świadomości. |
Wzbudzanie schematu pod wpływem zdarzeń poprzedzających |
zwiększanie się dostępności schematu pod wpływem tego, co było doświadczane bezpośrednio przedtem. |
Zjawisko wrogich mediów |
odkrycie, że każda z antagonicznych, silnie zaangażowanych w coś grup spostrzega neutralne, zrównoważone przekazy mediów jako sobie wrogie, ponieważ media nie przedstawiły faktów w jednostronnym ujęciu, o którym antagoniści wiedzą, że jest prawdą. |
Efekt pierwszeństwa |
proces, za sprawą którego nasze pierwsze wrażenie dotyczące innej osoby wpływa na to, że jej późniejsze zachowanie interpretujemy w sposób zgodny z tym pierwszym wrażeniem. |
Efekt uporczywości |
odkrycie, że przekonania ludzi dotyczące ich samych i świata społecznego utrzymują się nawet wtedy, gdy dane wspierające te przekonania zostały podważone. |
Samospełniające się proroctwo |
zjawisko polegające na tym, że ludzie: a) mają określone oczekiwania dotyczące innej osoby, co (b) wpływa na ich postępowanie względem tej osoby, które (c) powoduje, że zachowuje się ona w sposób zgodny z ich wyjściowymi oczekiwaniami. |
Heurystyki wydawania sądów |
uproszczone reguły wnioskowania, którymi posługują się ludzie, by wydawać sądy w sposób szybki i efektywny. |
Heurystyka dostępności |
nieformalna reguła umysłowa, na mocy której ludzie wydają sąd, kierując się tym, jak łatwo można coś przywołać do świadomości. |
Heurestyka reprezentatywności |
uproszczona metoda wnioskowania polegająca na tym, że klasyfikacji czegoś dokonuje się na podstawie stopnia podobieństwa do przypadku typowego. |
Informacja o proporcji podstawowej |
informacja o częstości występowania w populacji przedstawicieli róźnych kategorii. |
Heurestyka zakotwiczenia/dostosowania |
uproszczona metoda wnioskowania, która polega na posłuszeniu się jakąś liczbą czy wartością jako punktem wyjściowym i następnie na sformułowaniu odpowiedzi na pytanie przez zmodyfikowanie tej wartości stanowiącej zakotwiczenie; ludzie częsnie modyfikują j |
Wnioskowanie z prób niereprezentatywnych |
dokonywanie uogólnień na podstawie prób informacji, o których wiadomo, że są tendencyjne bądź nietypowe. |
Szacowanie współzmienności |
ocenianie stopnia, w jakim dwie zmienne są skorelowane, tzn. przewidywanie jednej zmiennej (np. tego, jak przyjacielska jest dana osoba) na podstawie innej zmiennej (np. płci tej osoby). |
Korelacja pozorna |
przekonanie, że dwie zmienne są skorelowane, podczas gdy w rzeczywistości tak nie jest; wynika ono ze schematu, zgodnie z którym istnieje pomiędzy nimi związek. |
Bariera nadmiernej ufności |
zbyt duże zaufanie do trafności własnych sądów; zazwyczaj nie są one tak trafne, za jakie się je przyjmuje. |
Komunikacja niewerbalna |
sposób, w jaki ludzie komunikują, intencjonalnie bądź nieintencjonalnie, bez słów; wskaźniki niewerbalne obejmują mimikę, ton głosu, gesty, pozycje i ruchy ciała , dotyk i spoglądanie. |
Reguły ujawniania |
kulturowo zdeterminowane reguły określające, jakie zachowania niewerbalne nadają się do ujawnienia. |
Emblematy |
niewerbalne gesty, które w danej kulturze są dobrze zdefiniowane; mają zwykle swoje bezpośrednie słowne odpowiedniki, tak jak znak OK. |
Teoria roli społecznej |
teoria mówiąca, że różnice płciowe pojawiające się w zachowaniu społecznym wynikają ze społecznego podziału pracy pomiędzy płciami; podział ten prowadzi do różnic w oczekiwaniach wobec ról płciowych i umiejętności związanych z płcią, które określają różni |
Ukryta teoria osobowości |
schematy, które ludzie stosują, by pogrupować różne rodzaje cech osobowości, np. wielu ludzi jest przekonanych, że jeżeli ktoś jest uprzejmy,jest również hojny. |
Teoria atrybucji |
określenie sposobu, w jaki ludzie wyjaśniają przyczyny tak swego zachowania, jak i zachowania innych ludzi. |
Atrybucja wewnętrzna |
wnioskowanie, że jakaś osoba zachowała się w określony sposób zarówno ze względu na swe właściwości, jak i postawy, charakter czy osobowość. |
Atrybucja zewnętrzna |
wnioskowanie, iż jakaś osoba zachowała się w określony sposób ze względu na właściwości sytuacji, w której się znalazła; zakłada się tu, że w tej sytuacji większość ludzi reagowałaby w ten sam sposób. |
Teoria wniokowania |
z czynników towarzyszącychteoria, w myśl której dokonujemy wewnętrznych atrybucji dotyczących jakiejś osoby, gdy: 1) istnieje nieiwele nietożsamych konsekwencji jej zachowania, 2) zachowanie jest nieoczekiwane. |
Rezultaty nietożsame |
konsekwencje określonego przebiegu działania, które nie mogłoby wystąpić przy alternatywnym działaniu. |
Oczekiwania oparte na kategorii |
oczekiwania dotyczące ludzi, bazujące na cechach grupy, do których te osoby przynależą, np. oczekiwanie, że ktoś kocha chodzić na przyjęcia, ponieważ należy do towarzystwa miłośników przyjęc lub żeńskiego kółka studenckiego. |
Oczekiwania oparte na obiekcie |
oczekiwania wobec jakiejś osoby, bazujące na jej wcześciejszych działaniach, takie jak oczekiwanie, że ktoś w czasie wakacji pójdzie na plażę, ponieważ zwykle chodził na plażę w przeszłości. |
Model współzmienności |
koncepcja, według której dokonujemy atrybucji przyczynowych dotyczących jakiejś osoby na podstawie faktów, które zmieniają się wraz z jej zachowaniem, np., jak dalece czyjś taniec staje się nizdarny tylko wówczas, gdy tańczy z tym, a nie innym partnerem. |
Zgodność informacji |
informacja dotycząca tego, w jakim stopniu inni ludzie zachowują się wobec tych samych bodźców tak samo, jakczyni aktor. |
Wybiorczość informacji |
informacja mówiąca o tym, że do jakiego stopnia dany aktor zachowuje się w ten sam sposób wobec różnych bodźców. |
Spójność informacji |
informacja mówiąca o stopniu, w jakim zachowanie jakiegoś aktora wobec określonego bodźca jest takie samo mimo upływu czasu i innych okoliczności. |
Podstawowy błąd atrybucji |
tendencja do przeceniania czynników wewnętrznych przynależnych do dyspozycji, a niedocenianie roli sytuacji. |
Wyrazistość spostrzeżeniowa |
informacja, która skupia naszą uwagę; ludzi są skłonni przeceniać przyczyniową rolę informacji, która jest wyrazista spostrzeżeniowo. |
Różnica między aktorem a obserwatorem |
tendencja do spostrzegania zachowań innych ludzi jako następstwa ich dyspozycji, podczas gdy swoje własne zachowania tłumaczy się wpływem czynników sytuacyjnych. |
Atrybucje w służbie ego |
wyjaśnienia, które przypisują sukcesy czynnikom wewnętrznym zależnym od dyspozycji, za niepowodzenia zaś obwiniają czynniki zewnętrzne należące do sytuacji. |
Atrybucje obronne |
wyjaśnienia zachowania, które pozwalają tłumić świadomość tego, że się jest śmiertelnym i podatnym na zranienia. |
Nierealistyczny optymizm |
forma obronnej atrybucji polegająca na przeświadczeniu ludzi, że rzeczy dobre przydarzą się raczej im niż ich partnerom, a złe spotkają raczej innych niż ich samych. |
Wiara w sprawiedliwy świat |
forma obronnej atrybucji, gdzie zakłada się, że zło dotyka złych ludzi, natomiast dobro spotyka dobrych. |
Pojęcie Ja |
zawartość naszego Ja, tzn. spostrzeganie przez nas nasze własne myśli, przekonania i cechy osobowości. |
Introspekcja |
proces, w którym człowiek spogląda w swoje wewnętrzne i bada swoje myśli, uczucia i motywy. |
Teoria samoświadomości |
koncepcja przyjmująca, że kiedy człowiek koncentruje uwagę na sobie samym, zaczyna oceniać własne zachowanie i porównywać je ze swymi wewnętrznymi normami i wartościami. |
Teoria przyczynowości |
teoria dotycząca przyczyn naszych uczuć i zachowań; wiele z tych teorii przyswajamy sobie z kultury, w której żyjemy (np. rozstania sprzyjają uczuciu). |
Zmiana postawy spowodowana wyszukiwaniem przyczyn |
zmiana postawy będąca konsekwencją zastanawiania się nad przyczynami własnych postaw; ludzie zakładają zgodność swoich postaw z przyczynami, które wydają się wiarygodnie i są łatwe do zwerbalizowania. |
Tłumienie |
usiłowanie, by nie myśleć o czymś; badania wykazują, że im bardziej ludzie starają się nie dopuszczać do siebie jakiejś myśli, tym częściej ta właśnie myśl pojawia się w ich głowach. |
Teoria spostrzegania siebie |
teoria sugerująca, że gdy nie jesteśmy pewni naszych postaw i uczuć, bądź są one niejednoznaczne, wnioskujemy o nich, obserwując własne zachowanie i sytuację, w której się ono pojawia. |
Hipoteza mimicznego sprzężenia zwrotnego |
hipoteza głosząca, że własny wyraz mimiczny może determinować emocję, która jest doświadczana. |
Pomniejszanie |
niedocenianie wpływu jednej przyczyny naszego zachowania, kiedy inna przyczyna jest szczególnie wyrazista i łatwo dostrzegalna. |
Motywacja wewnętrzna |
angażowanie się w jakieś działanie, ponieważ sprawia nam ono przyjemność bądź wzbudza nasze zainteresowanie, a nie wskutek zewnętrznych nacisków lub dla zewnętrznych korzyści. |
Motywacja zewnętrzna |
angażowanie się w jakieś działanie skutek zewnętrznych nacisków lub dla zewnętrznych korzyści, a nie dlatego, że wykonywanie zadania sprawia nam przyjemność bądź wzbudza nasze zainteresowanie. |
Efekt nadmiernego uzasadnienia |
zjawisko polegające na spostrzeganiu swojego działania jako wywołanego przekonującymi czynnikami zewnętrznymi i niedocenianiu wagi czynników wewnętrznych. |
Dwuczynnikowa teoria emocji |
koncepcja, zgodnie z którą doznanie emocji jest rezultatem dwufazowego procesu spostrzegania siebie - najpierw ludzie doświadczą pobudzenia fizjologicznego, a następnie poszukują dla niego odpowiedniego wyjaśnienia; jeśli przypisująpobudzenie źródłu mając |
Błędne określenie przyczyn pobudzenia |
przypisanie własnego pobudzenia niewłaściwemu źródłu, czego konsekwencją jest fałszywa bądź nadmiernie silna emocja. |
Schematy Ja |
oparte na naszych przeszłych doświadczeniach zorganizowanie struktury wiedzy o nas samych, które pomagają nam zrozumieć, wyjaśnić i przewidzieć własne zachowanie. |
Pamięć autobiograficzna |
treści pamięciowe dotyczące własnych myśli, uczuć i zachowań w przeszłości. |
Ja odzwierciedlone |
spostrzeganie siebie oczami innych ludzi i włączanie ich opinii do własnego pojęcia Ja. |
Teoria porównań społecznych |
koncepcja, zgodnie z którą poznajemy swoje własne zdolności i postawy poprzez porównywanie się z innymi ludźmi. |
Porównania społeczne w górę |
porównywanie siebie z ludźmi, którzy lokują się wyżej niż my w zakresie jakiejś zdolności czy cechy, mające na celu określenie standardu doskonałości. |
Porównania społeczne w dół |
porównywanie siebie z ludźmi, którzy lokują się niżej w zakresie jakiejś zdolności czy cechy, mające na celu uzyskanie poczucia większego zadowolenia z siebie. |
Autoprezentacja |
próba zakomunikowania poprzez nasze wypowiedzi, zachowania niewerbalne i działania, kim jesteśmy albo za kogo chcielibyśmy być uważani przez innych. |
Kierowanie wrażeniem |
świadome bądź nieświadome aranżowanie starannie skonstruowanej prezentacji Ja, która wytworzy u innych określone wrażenie, zgodne z naszymi celami czy potrzebami w interakcji społecznej. |
Ingracjacja |
proces polegający na tym, że ludzie schlebiają jakiejś osobie, częso wyższym statusie, wychwalają ją i w ogóle próbują wzbudzić w niej sympatię do siebie. |
Promowanie siebie |
proces polegający na tym, że ludzie próbują wywrzeć pozytywne wrażenie na innych, opisując własne talenty i manifestując swoją wiedzę. |
Pławienie się w cudzej chwale |
dążenie do poprawienia własnego wizerunku przez wiązanie się z ludźmi, którzy odnieśli sukces lub są sławni. |
Kreowanie usprawiedliwień dla możliwej porażki |
tworzenie utrudnień i wymyślanie usprawiedliwień dla samego siebie, żeby w wypadku niepowodzenia dysponować gotowym wytłumaczeniem. |
Konformizm |
zmiana w zachowaniu na skutek rzeczywistego lub wyimaginowanego wpływu innych ludzi. |
Informacyjny wpływ społeczny |
wpływ innych ludzi, który prowadzi nas do konformizmu, ponieważ spostrzegamy te osoby jako źródło informacji, dające wskazówki dla naszego zachowania; dostosowujemy się, ponieważ wierzymy, że cudza interpretacja niejasnej sytuacji jest bardziej poprawna n |
Prywatna akceptacja |
dostosowanie sił do zachowania innych ludzi bez prawdziwego przekonania o tym, że to, co oni robią albo mówią, jest słuszne. |
Publiczny konformizm |
dostosowanie się publiczne do zachowania innych ludzi, bez konieczności wiary w to, co robimy lub mówimy. |
Indukowanie |
szybkie rozprzestrzenianie się emocji lub zachowań w tłumie. |
Psychoza tłumu |
pojawienie się w grupie ludzi podobnych fizycznych symptomów bez znanej fizycznej przyczyny. |
Normy społeczne |
ukryte albo jasno sprecyzowane reguły grupy dotyczące akceptowanych zachowań, wartości i przekonań jej członków. |
Normatywny wpływ społeczny |
wpływ innych ludzi, który prowadzi nas do konformizmu, ponieważ chcemy być przez nich lubiani i akceptowani. |
Bezrefleksyjny konformizm |
posłuszne zinternalizowanie norm społecznych, bez zastanowienia się nad ich działaniem. |
Norma wzajemności |
norma społeczna, która stwierdza, że jeżeli otrzymujesz coś dobrego od innej osoby,jesteś zobowiązany odpłacić jej tym samym (zachować się podobnie). |
Teoria wpływu społecznego |
teoria, według której dostosowanie się do wpływu społecznego zależy od siły, bezpośredniości i liczby innych ludzi w grupie. |
Kredyt zaufania |
zaufanie, które w ciągu długiego czasu zdobywa człowiek, dostosowując się do norm grupowych; kiedy zdobędzie już dość zaufania, może (jeżeli jest ku temu sposobność) zachować się niezgodnie z normami, bez groźby odwetu ze strony grupy. |
Wpływ mniejszości |
przypadek, w którym mniejszość członków grupy wpływa na zachowanie albo na przekonania większości. |
Postawa |
trwała ocena (pozytywna lub negatywna) ludzi, obiektów i pojęć. |
Emocjonalny komponent |
emocje i uczucia, jakie ludzie kojarzą z obiektem postawy. |
Poznawczy komponent postawy |
o przekonania ludzi na temat właściwości obiektu postawy. |
Behawioralny komponent postawy |
działania ludzi wobec obiektu postawy. |
Komunikat perswazyjny |
komunikat (np. przemówienie lub reklama telewizyjna) przekonujący do zajęcia określonego stanowiska w danej sprawie. |
Program Uniwersytetu Yale poświęcony badaniu zmiany postaw |
badanie warunków, w jakich ludzie są najbardziej skłonni zmienić swoje postawy w odpowiedzi na komunikaty perswazyjne; badacze koncentrują się na tym, kmówi, co i do kogo,jest na źródle komunikatu, naturze komunikatu i naturze odbiorcy. |
Model wypracowania prawdopodobieństw |
teoria, w której zakłada się że istnieją dwa sposoby zmiany postaw za pośrednictwem komunikatów perswazyjnych; centralna strategia pojawia się, gdy ludzie mają motywację i zdolność do skupienia uwagi na argumentach zawartych w komunikacie; peryferyczna st |
Centralna strategia perswazji |
przypadek, w którym ludzie analizują komunikat perswazyjny, uważnie słuchając i rozważając argumenty; strategia ta pojawia się, gdy ludzie posiadają zarówno zdolności, jak i motywację do uważnego słuchania komunikatu. |
Peryferyczna strategia perswazji |
przypadek, w którym ludzie nie analizują argumentów zawartych w komunikacie perswazyjnym, są natomiast pod wpływem wskazówek peryferycznych. |
Znaczenie osobiste |
stopień w jakim dana sprawa ma istotne konsekwencje dla samopoczucia ludzi. |
Komunikaty wzbudzające strach |
komunikaty perswazyjne, które próbują zmienić postawy ludzi poprzez wzbudzanie w nich strachu. |
Postawa oparta na poznaniu |
postawa oparta przede wszystkim na przekonaniach ludzi na temat właściwości obiektu postawy. |
Postawa oparta na emocjach |
postawa oparta bardziej na uczuciach i wartościach ludzi niż na przekonaniach o naturze obiektu postawy. |
Warunkowanie klasyczne |
przypadek, kiedy bodziec wywołujący reakcję emocjonalną jest wielokrotnie doświadczany razem z bodźcem neutralnym, który nie wywołuje takiej reakcji do czasu, aż nabierze emocjonalnych właściwości pierwszego bodźca. |
Warunkowanie instrumentalne |
przypadek, w którym częstotliwość swobodnie podejmowanych zachowań albo rośnie, albo maleje, w zależności od tego, czy następuje po nich wzmocnienie pozytywne czy kara. |
Postawa oparta na zachowaniu |
postawa oparta na obserwacji, jak zachowujemy się wobec obiektu postawy. |
Dostępność postawy |
siła związku między obiektem i oceną tego obiektu; dostępność jest mierzona czasem, w jakim ludzie mogą odpowiedzieć na pytanie, co czują wobec danej sprawy lub danego obiektu. |
Uodpornienie postawy |
uczynienie ludzi odpornymi na próby zmiany ich postaw poprzez wstępne zaaplikowanie im małej dawki argumentów sprzecznych z ich stanowiskiem. |
Teoria reaktancji (przeciwstawienia się) |
koncepcja, wedle której zagrożenie wolności wyboru określonego zachowania powoduje wzbudzenie nieprzyjemnego stanu przeciwstawienia się; ludzie mogą zredukować ten stan, angażując się w zagrożone zachowanie. |
Teoria wyrozumowanego działania |
teoria utrzymująca, że najlepsza podstawą do przewidywania planowanych, rozmyślnych zachowań są postawy ludzi wobec konkretnego zachowania i ich subiektywne normy. |
Normy subiektywne |
przekonania na temat tego, jak inni ludzie, z których opinią się liczymy, ocenią określone zachowanie. |
Efekt częstości kontaktów |
zjawisko polegające na tym, że im częściej widzimy i kontaktujemy się z drugą osobą, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie ona naszym przyjacielem. |
Efekt czystej ekspozycji |
zjawisko polegające na tym, że im częściej jesteśmy wystawieni na ekspozycję bodźca, tym bardziej jesteśmy skłonni ten bodziec polubić. |
Efekt zysku-straty |
zjawisko polegające na tym, że tym bardziej lubimy daną osobę, im więcej wysiłku musieliśmy włożyć w zmianę jej pierwotnej opinii o nas (tj. nie lubiani na początku znajomości teraz jesteśmy lubiani), natomiast tym mniej lubimy daną osobę, im więcej jej p |
Teoria wymiany społecznej |
w teorii tej zakłada się, że do, co ludzie sądzą o swoim związku z inną osobą, zależy od tego, jak spostrzegają nagrody, które daje im ten związek, koszty, na jakie się narażają, na jaki (ich zdaniem) związek zasługują i jakie jest (ich zdaniem) prawdopo |
Poziom odniesienia |
bilans (wyrażony w terminach kosztów i nagród), jakiego oczekujemy od danego związku. |
Porównawczy poziom odniesienia |
bilans (wyrażony w terminach kosztów i nagród), jakiego oczekujemy od danego związku, w porównaniu z innym, możliwym związkiem. |
Teoria równości |
teoria, w której przyjmuje się, że ludzie czują się najszczęśliwsi w związkach, w których zarówno koszty, jak i zyski będące udziałem jednej ze stron są w przybliżeniu takie same jak koszty i zyski przypadające drugiej stronie. |
Miłość braterska |
uczucie zaangażowania, bliskości w stosunku do drugiej osoby, któremu nie towarzyszy namiętność ani pobudzenie fizyczne. |
Miłość erotyczna |
intensywna tęsknota za drugą osobą, której towarzyszy fizjologiczne pobudzenie; kiedy wszystko układa się dobrze (druga strona również nas kocha) przeżywamy ogromne spełnienie i ekstazę, a kiedy nie - odczuwamy głęboki smutek i rozpacz. |
Trójczynnikowa koncepcja miłości |
koncepcja, zgodnie z którą miłość jest stanem składającym się z trzech podstawowych elementów: uczucia bliskości, namiętności oraz zaangażowania. |
Inwestycyjny model związku |
teoria, w której przyjmuje się, że to, co ludzie wnoszą w dany związek, zależy od satysfakcji, jaką im daje; satysfakcji definiowanej w kategoriach nagród, kosztów, a także poziomu odniesienia i porównawczego poziomu odniesienia oraz inwestycji, które str |
Relacje wymiany |
relacje interpersonalne oparte na potrzebie równości (tj. na potrzebie wyrównania stosunku kosztów do zysków). |
Relacje darowizny |
związki, w których ludzie troszczą się przede wszystkim o zaspokojenie potrzeb drugiej osoby. |
Styl przywiązywania się |
oczekiwania, jakie ludzie formują co do kontaktów z innymi osobami; oczekiwania te wynikają z rodzaju więzi między ich pierwszymi opiekunami a nimi jako niemowlętami. |
Styl przywiązywania się oparty na poczuciu bezpieczeństwa |
styl przywiązywania się do drugiej osoby, którego cechą charakterystyczną jest zaufanie, brak lęku przed odrzuceniem i świadomość, że jest się wartościową i lubianą osobą. |
Styl przywiązywania się oparty na unikaniu |
styl przywiązywania się do drugiej osoby, którego cechą charakterystyczną jest tłumienie potrzeby nawiązania intymnych kontaktów z tą osobą, ponieważ realizacja tej potrzeby zakończyła się niepowodzeniem; ludzie, dla których charakterystyczny jest ten sty |
Lękowo-ambiwalentny styl przywiązywania się |
styl przywiązywania się do drugiej osoby, którego cechą charakterystyczną jest niepokój wynikający z niepewności, czy druga osoba odpowie na potrzebę nawiązania intymnego kontaktu; rezultatem jest wyższy niż przeciętnie poziom lęku. |
Zachowanie prospołeczne |
każde działanie ukierunkowane na niesienie korzyści innej osobie. |
Socjobiologia |
perspektywa, w ramach której zjawiska społeczne tłumaczy się, stosując prawa teorii ewolucji. |
Dobór krewniaczy |
koncepcja, zgodnie z którą zachowania jednostki mające na celu ochronę życia spokrewnionych z nią osób są utrwalane poprzez mechanizm naturalnej selekcji. |
Norma wzajemności |
założenie, że inni będą nas traktować w ten sam sposób, w jaki my ich traktujemy (np. jeżeli pomożemy jakiemuś człowiekowi,w przyszłości on pomoże nam). |
Teoria wymiany społecznej |
przekonanie, w którym przyjmuje się, że dwie zasady: zasada maksymalizacji zysków i zasada minimalizacji kosztów najlepiej wyjaśniają społeczne relacje. |
Altruizm |
każde działanie ukierunkowane na niesienie korzyści drugiej osobie z pominięciem własnego interesu; częsczłowiek angażując się w takie działania, ponosi określone koszty. |
Empatia |
zdolność do postawienia siebie na miejscu drugiej osoby i odbierania w podobny sposób zachodzących wydarzeń oraz odczuwania podobnych emocji (np. radości i smutku). |
Hipoteza empatii-altruizmu |
przekonanie, zgodnie z którym empatia odczuwana względem drugiej osoby skłania do udzielenia jej pomocy bez względu na konsekwencje podjętych działań. |
Osobowość altruistyczna |
osobowość, którą charakteryzuje tendencja do udzielania pomocy innym osobom. |
Hipoteza redukcji negatywnego stanu emocjonalnego |
przekonanie, iż ludzie angażują się w pomoc dla innych, aby pozbyć się własnego smutku i przygnębienia. |
Hipoteza przeładowania urbanistycznego |
przekonanie, że mieszkańcy miast, broniąc się przed nadmiarem stymulacji, jakich dostarcza im miejskie życie, wykazują tendencję do zamykania się w sobie i unikania kontaktów z innymi ludźmi. |
Efekt widza |
zależność polegająca na tym, że im więcej jest świadków nagłego wypadku, tym mniejsza istnieje szansa, że którykolwiek z nich podejmie interwencję. |
Kumulacja ignorancji |
fenomen polegający na tym, że świadkowie nagłego wypadku wzajemnie obserwując swoją obojętność, interpretują zdarzenie jako niegroźne i nie wymagające interwencji. |
Rozproszenie odpowiedzialności |
fenomen polegający na tym, że wraz ze wzrostem liczby przygodnych świadków zmniejsza się poczucie odpowiedzialności za rozwój wypadków. |
Działanie agresywne |
zachowanie, którego celem jest spowodowanie psychicznej lub fizycznej szkody. |
Agresja wroga |
akt agresji poprzedzony uczuciem gniewu, którego celem jest zadanie bólu lub zranienie. |
Agresja instrumentalna |
akt agresji służący osiągnięciu innego celu poza zadaniem bólu czy zranieniem. |
Eros |
instynkt życia, pojęcie występujące w teorii Freudowskiej. |
Tanatos |
zgodnie z teorią Freudowską - instynkt śmierci, popęd odpowiedzialny za agresywne skłonności człowieka. |
Teoria hydrauliczna |
teoria, zgodnie z którą nie ujawnione emocje ulegają kumulacji i wywołują stan napięcia ustępujący w chwili, gdy dojdzie do ekspresji stłumionych emocji. |
Ciało migdałowate |
obszar w korze mózgowej mający związek z przejawami agresji. |
Testosteron |
hormon mający związek z przejawami agresji. |
Teoria frustracji-agresji |
teoria, zgodnie z którą przeszkody występujące na drodze do osiągnięcia upragnionego celu zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia reakcji agresywnych. |
Deprywacja relatywna |
poczucie jednostki (albo grupy społecznej), że posiada mniej niż zasługuje lub mniej niż pozwolono jej oczekiwać, lub też mniej niż posiadają ludzie do niej podobni. |
Bodziec wyzwalający agresję |
przedmiot kojarzony potocznie z działaniami agresywnymi (np. rewolwer); sama jego obecność zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia aktów agresji. |
Teoria społecznego uczenia się |
teoria, zgodnie z którą uczenie się społecznych zachowań następuje poprzez obserwację i naśladownictwo innych ludzi. |
Katharsis |
pojęcie określające zjawisko uwalniania nagromadzonej agresywnej energii poprzez wysiłek fizyczny, obserwację zachowań agresywnych ludzi lub dopuszczenie się samemu czynu noszącego znamiona agresji; takie wypuszczenie pary obniża prawdopodobieństwo podjęc |
Dehumanizacja |
proces polegający na pozbawieniu ofiary cech ludzkich i deprecjonowaniu jej wartości (np. gdy słowo człowiek zastępujemy określeniem żółtek); dehumanizacja obniża opór przed dokonywaniem aktów agresji i sprawia, że raz podjęta agresja ułatwia następne zac |
Uprzedzenie |
wroga bądź negatywna postawa dotycząca wyróżniającej grupy ludzi, oparta wyłącznie na ich przynależności do tej grupy. |
Stereotyp |
generalizacja odnosząca się do grupy, w ramach której identyczne charakterystyki zostają przypisane wszystkim bez wyjątku jej członkom, niezależnie od rzeczywistych różnic między nimi. |
Dyskryminacja |
nie usprawiedliwione, negatywne lub krzywdzące działanie skierowane przeciwko członkowi danej grupy, wyłącznie dlatego, iż do niej należy. |
Grupa własna |
grupa , z którą jednostka się identyfikuje i czuje się jej członkiem. |
Grupa obca |
grupa, z którą jednostka się nie identyfikuje. |
Stronniczość wobec grupy własnej |
szczególnie pozytywne odczucia i uprzywilejowane traktowanie ludzi, których określamy jako część naszej własnej grupy, negatywne zaś odczucia i nieuczciwe traktowanie innych jako należących do grupy obcej. |
Grupy minimalne |
nic nie znaczące grupy utworzone przez zgrupowanie obcych ludzi na podstawie trywialnych kryteriów; jednak owo minimalne członkostwo nadal przejawia się w stronniczości wobec grupy własnej. |
Jednorodność grupy obcej |
spostrzeganie tych, którzy należą do grupy obcej, jako bardziej do siebie podobnych (jednorodnych) niż w rzeczywistości, a zarazem bardziej do siebie podobnych niż członkowie grupy własnej. |
Korelacja pozorna |
tendencja do spostrzegania związków lub korelacji pomiędzy zdarzeniami, które nie są powiązane. |
Model buchalteryjny |
informacja niezgodna ze stereotypem, prowadząca do przekształcenia tego stereotypu. |
Model przekształceniowy |
informacja niezgodna ze stereotypem, prowadząca do radykalnej zmiany stereotypu. |
Model wykształcania stereotypu niższego rzędu |
informacja niezgodna ze stereotypem, prowadząca do stworzenia stereotypu niższego rzędu, w celu przyswojenia tej informacji, bez konieczności zmieniania początkowego stereotypu. |
Krańcowy błąd atrybucji |
skłonność do czynienia atrybucji z dyspozycji w odniesieniu do całej grupy ludzi. |
Obwiniane ofiary |
skłonność do obwiniania ludzi (dokonywania atrybucji z dyspozycji) za to, że stają się ofiarami, a motywowana głównie przez pragnienie wiary w to, że świat jest sprawiedliwy. |
Teoria rzeczywistego konfliktu |
teoria, w myśl której ograniczenie zasobów prowadzi do konfliktu między grupami, którego konsekwencją jest nasilenie uprzedzeń i dyskryminacją. |
Poszukiwanie kozła ofiarnego |
skłonność ludzi, gdy są sfrustrowani lub nieszczęśliwi, do przemieszczania agresji na grupy, które są nie lubiane lub słabe, i wyróżniają się w widoczny sposób. |
Zinstytucjonalizowany rasizm |
rasistowskie postawy uznawane przez większość z nas, ponieważ żyjemy w społeczeństwie, gdzie stereotypy i dyskryminacja są normą. |
Zinstytucjonalizowany seksizm |
dyskryminujące kobiety postawy uznawane przez większość z nas, ponieważ żyjemy w społeczeństwie, gdzie stereotypy i dyskryminacja są normą. |
Konformizm wobec norm |
skłonność do niewychylania się z grupy w celu realizacji jej oczekiwań i uzyskania akceptacji. |
Współczesny rasizm |
uprzedzenia ujawniane w subtelny i niebezpośredni sposób, ponieważ ludzie nauczyli się ukrywać swe uprzedzenia, by uniknąć posądzenia o rasizm. |
Wzajemna zależność |
sytuacja, gdy dwie grupy lub więcej grup potrzebuje siebie nawzajem i musi na sobie polegać, by osiągnąć cel, który jest ważny dla każdej z nich. |
Klasa mieszana |
takie zorganizowanie miejsc w klasie, by sprzyjało redukowaniu uprzedzeń i podnosiło samoocenę dzieci, poprzez umieszczenie ich w małych, zdesegregowanych grupach i spowodowanie, by każde dziecko w grupie musiało polegać na pozostałych, chcąc nauczyć się |
Zapamiętywanie |
proces, dzięki któremu ludzie zauważają i kierują swoją uwagę na informację z otoczenia; ponieważ ludzie nie mogą spostrzegać wszystkiego, co się dzieje dookoła nich, dlatego przyswajają sobie tylko część informacji dostępnej w środowisku. |
Przechowywanie |
proces, dzięki któremu ludzie przechowują w pamięci informację zaczerpniętą ze środowiska. |
Przypominanie |
proces, dzięki któremu ludzie przywołują informację przechowywaną w pamięci. |
Pamięć rekonstrukcyjna |
proces powodujący, że pamięć o danym zdarzeniu zostaje zniekształcona przez informację, która do nas dociera po tym zdarzeniu. |
Błędne określenie źródła |
błędne zidentyfikowanie źródła naszych reprezentacji pamięciowych (np. przekonanie, że rozpoznaje mężczyznę, ponieważ widziałem go na miejscu przestępstwa, podczas gdy faktycznie rozpoznaje go, ponieważ widziałem jego zdjęcie w gazecie). |
Poligraf |
urządzenie, które mierzy reakcje fizjologiczne (np. tempo bicia serca); kiedy poligraf jest stosowany do wykrycia kłamstwa, badający próbuje wówczas stwierdzić, czy ktoś kłamie, obserwując reakcje fizjologiczne osoby odpowiadającej na pytania. |
Testowanie rynku za pośrednictwem telewizji kablowej |
technika stosowana do badania efektywności reklamowania, kiedy reklamujący, w porozumieniu z ośrodkami telewizji kablowej i sklepami spożywczymi, pokazują reklamy losowo wybranym grupom ludzi, a następnie badają, czy ludzie ci są bardziej skłonni do kupow |
Komunikaty podprogowe |
słowa albo obrazy, które nie są świadomie spostrzegane, natomiast mają rzekomo wpływać na sądy, postawy i zachowania ludzi. |
Technika drzwiami-w-twarz |
technika skłaniająca ludzi do ulegania prośbie, polegająca na tym, że ludzie najpierw są konfrontowani z wygórowaną prośbą, a następnie z mniejszą, bardziej rozsądną prośbą, co do której się sądzi, że zostanie zaakceptowana. |
Technika stopy-w-drzwi |
technika skłaniająca do ulegania prośbie, a polegająca na konfrontacji najpierw z małą prośbą, którą na ogół każdy zgadza się spełnić, a następnie z prośbą większą, co do której się oczekuje, że również zostanie przyjęta. |
Trafność |
to, na ile skutecznie test lub technika pomiaru (np. wywiad podczas starań o pracę) wskazuje, czego można oczekiwać (np. poziomu wykonywania pracy). |
Wywiad strukturalizowany |
technika zbierania danych podczas starań o pracę, polegająca na tym, że prowadzący wywiad zadaje wszystkim kandydatom te same pytania z przygotowanej wcześniej listy; pytania dotyczą wyłącznie kwalifikacji kandydata do wykonywania danej pracy. |
Teoria wybitnej jednostki |
teoria zakładająca, że istnieją podstawowe cechy osobowościowe, które czynią daną osobę dobrym przywódcą, niezależnie od specyfiki sytuacji, w której przychodzi jej działać. |
Zależnościowa teoria przywództwa |
teoria, w myśl której efektywność przywództwa zależy zarówno od tego, czy ktoś jest zorientowany na zadanie bądź zorientowany na stosunki międzyludzkie, jak i od tego, jaka jest wielkość kontroli i wpływu przywódcy na grupę. |
Przywódca zorientowany na zadanie |
przywódca zainteresowany głównie wykonaniem pracy, a mniej uczuciami i stosunkami między pracownikami. |
Przywódca zorientowany na stosunki międzyludzkie |
przywódca skoncentrowany przede wszystkim na emocjach pracowników i stosunkach między nimi. |