podział umysłu - Kaheman [2] |
- system I (szybki) - system 2 (wolny) |
działanie automatyczne, afektywne |
system I (szybki) |
zaangażowanie procesów intelektualnych, myślenie logiczne (działa w tle, jeśli człowiek nie jest skoncentrowany) |
system 2 (wolny) |
dążenie mózgu do ekonomii powodujące niesprawdzanie wszystkiego przez system 2 |
skąpiec poznawczy |
rodzaje problemów (3) |
- konwergencyjne (jedna odpowiedź) i dywergencyjne (więcej niż jedna odpowiedź) - bogate i ubogie semantycznie (aktywacja sieci semantycznej) - otwarte i zamknięte (ilość informacji początkowych) |
rozwiązywanie problemów - Greeno (3) |
- budowa reprezentacji - poszukiwanie rozwiązania - implikacja rozwiązania |
podejmowanie decyzji może być związane z reprezentacją poznawczą problemu, a ta z rodzajem użytych słow - Kahneman, Trersky |
efekt obramowania i teoria perspektywy |
tendencja do preferowania unikania strat nad zdobywaniem zysku |
awersja do straty |
poziomy języka (4) |
- fonologiczny (głoski) - semantyczny (znacznie) - syntaktyczny (budowa zdania) - pragmatyczny (modulacja do znaczenia) |
mowa obciąża (...) |
uwagę |
(...) koszty przetwarzania drugiego języka są wyższe niż języka ojczystego |
poznawcze |
założenie, że mózg jest ukierunkowany na poznanie języka |
instynkt językowy |
miejsce w mózgu (nieznane, może być zakręt obręczy) do przyswajania języka i konstruowania leksykonu mentalnego) |
LAD |
według behawiorystów mowa bierze się z (...) |
nagradzania za nią (wątpliwości budzą błędy i neologizmy) |
błędy w nauce mowy (2) |
- błąd nadrozciągłości znaczeń - hiperregulacja |
maksymy/reguły konwersacyjne (4) |
- maksyma ilości - maksyma jakości - maksyma relacji - maksyma sposobu |
podawanie odpowiedniej ilości danych |
maksyma ilości |
zakładanie prawdy |
maksyma jakości |
brak zbędnych dygresji |
maksyma relacji |
wykorzystanie zrozumiałego języka |
maksyma sposobu |
łamanie maksym w ramach konwencji (np. "czy byłabyś tak miła i podała mi tę książkę" zamiast "podaj mi tę książkę") |
implikatura konwencjonalna |
łamanie maksym w sposób zrozumiały dla drugiej osoby (daje to pewien komunikat) |
implikacja konwersacyjna |
zjawisko na końcu języka, wskaźnik decydujący o wyborze słowa |
lemma |
właściwe słowo |
leksem |
rozumienie - podział lemma (3) |
- znacznie - funkcja synktatyczna - wskaźnik fonologiczny ----> leksem |
rozumienie opiera się na (...) |
segmentacji (oddzieleniu wyrazów) |
naturalny proces umysłowy domyślania się wyrazu po usłyszeniu jego pierwszych głosek |
model kohorty |
zdania tracące dwuznaczność po dodaniu przecinka |
zasada "ślepej ucieczki" |
domykanie frazy najpóźniej jak się da |
zasada późnego domknięcia |