|
podział umysłu - Kaheman [2] |
|
- system I (szybki) - system 2 (wolny) |
|
działanie automatyczne, afektywne |
|
system I (szybki) |
|
zaangażowanie procesów intelektualnych, myślenie logiczne (działa w tle, jeśli człowiek nie jest skoncentrowany) |
|
system 2 (wolny) |
|
dążenie mózgu do ekonomii powodujące niesprawdzanie wszystkiego przez system 2 |
|
skąpiec poznawczy |
|
rodzaje problemów (3) |
|
- konwergencyjne (jedna odpowiedź) i dywergencyjne (więcej niż jedna odpowiedź) - bogate i ubogie semantycznie (aktywacja sieci semantycznej) - otwarte i zamknięte (ilość informacji początkowych) |
|
rozwiązywanie problemów - Greeno (3) |
|
- budowa reprezentacji - poszukiwanie rozwiązania - implikacja rozwiązania |
|
podejmowanie decyzji może być związane z reprezentacją poznawczą problemu, a ta z rodzajem użytych słow - Kahneman, Trersky |
|
efekt obramowania i teoria perspektywy |
|
tendencja do preferowania unikania strat nad zdobywaniem zysku |
|
awersja do straty |
|
poziomy języka (4) |
|
- fonologiczny (głoski) - semantyczny (znacznie) - syntaktyczny (budowa zdania) - pragmatyczny (modulacja do znaczenia) |
|
mowa obciąża (...) |
|
uwagę |
|
(...) koszty przetwarzania drugiego języka są wyższe niż języka ojczystego |
|
poznawcze |
|
założenie, że mózg jest ukierunkowany na poznanie języka |
|
instynkt językowy |
|
miejsce w mózgu (nieznane, może być zakręt obręczy) do przyswajania języka i konstruowania leksykonu mentalnego) |
|
LAD |
|
według behawiorystów mowa bierze się z (...) |
|
nagradzania za nią (wątpliwości budzą błędy i neologizmy) |
|
błędy w nauce mowy (2) |
|
- błąd nadrozciągłości znaczeń - hiperregulacja |
|
maksymy/reguły konwersacyjne (4) |
|
- maksyma ilości - maksyma jakości - maksyma relacji - maksyma sposobu |
|
podawanie odpowiedniej ilości danych |
|
maksyma ilości |
|
zakładanie prawdy |
|
maksyma jakości |
|
brak zbędnych dygresji |
|
maksyma relacji |
|
wykorzystanie zrozumiałego języka |
|
maksyma sposobu |
|
łamanie maksym w ramach konwencji (np. "czy byłabyś tak miła i podała mi tę książkę" zamiast "podaj mi tę książkę") |
|
implikatura konwencjonalna |
|
łamanie maksym w sposób zrozumiały dla drugiej osoby (daje to pewien komunikat) |
|
implikacja konwersacyjna |
|
zjawisko na końcu języka, wskaźnik decydujący o wyborze słowa |
|
lemma |
|
właściwe słowo |
|
leksem |
|
rozumienie - podział lemma (3) |
|
- znacznie - funkcja synktatyczna - wskaźnik fonologiczny ----> leksem |
|
rozumienie opiera się na (...) |
|
segmentacji (oddzieleniu wyrazów) |
|
naturalny proces umysłowy domyślania się wyrazu po usłyszeniu jego pierwszych głosek |
|
model kohorty |
|
zdania tracące dwuznaczność po dodaniu przecinka |
|
zasada "ślepej ucieczki" |
|
domykanie frazy najpóźniej jak się da |
|
zasada późnego domknięcia |