Co to są funkcje zarządzające?

to zespół wyższych funkcji poznawczych, które umożliwiają planowanie, inicjowanie i kierowanie nastawionym na cel działaniem w sposób zorganizowany i przemyślany

Egocentryzm dziecięcy występuje w dwóch postaciach [2]

• egocentryzm bezpośredni

• egocentryzm pośredni

egocentryzm bezpośredni - definicja

wyjaśnianie zjawisk zgodnie z modelem własnego działania

egocentryzm bezpośredni - przykład

„Słońce zachodzi, bo dziecko idzie spać”

egocentryzm pośredni - definicja

przypisywanie swojego sposobu widzenia świata rzeczom nieożywionym (animizm)

i zwierzętom (antropomorfizm) oraz przekonanie, że cały świat został skonstruowany przez człowieka

egocentryzm pośredni - przykład

„Ludzie wykopali jeziora, zasadzili kamienie, które urosły i stały się górami”

Wymień etapy w rozwoju rozumienia emocji i podaj przedział wiekowy [3]

(na podstawie Pons, Harris, de Rosnay, 2004)

• okres zewnętrzny (do 5 r.ż.)

• okres umysłowy (od 7 r.ż.)

• okres refleksyjny (9-11 r.ż.)

Etap pierwszy – okres zewnętrzny:

wiedza o emocjach dotyczy głównie publicznie dostępnych aspektów przeżyć emocjonalnych, takich jak źródła sytuacyjne, widoczna ekspresja czy okoliczności zdarzeń

Etap drugi – okres umysłowy:

to dostrzeganie wewnętrznego charakteru przeżyć emocjonalnych, ich związku z innym stanami mentalnymi (takimi jak pragnienia i przekonania) oraz różnicy między emocjami przeżywanymi a okazywanymi

Etap trzeci – okres refleksyjny:

to rozumienie refleksyjnej natury emocji, odkrycie możliwości jednoczesnego przeżywania różnych stanów emocjonalnych (także ambiwalentnych), możliwości regulacji emocjonalnej oraz wpływu rozumowania moralnego na emocje

Gotowość szkolna dotyczy

przygotowania dziecka do opanowania elementarnych kompetencji szkolnych (czytania i pisania)

Gotowość szkolna czyni dziecko

wrażliwym na znaki, ich istotę i znaczenie w procesie komunikowania się ludzi oraz gotowym do odnoszenia korzyści ze wskazówek otoczenia dotyczących opanowania umiejętności czytania i pisywania

Przejawy wysokiego poziomu gotowości szkolnej [3]

• gotowość psychomotoryczna

• gotowość słownikowo-pojęciowa

• gotowość emocjonalno-motywacyjna

Gotowość psychomotoryczna [8]

płynne poruszanie się; sprawność manualna; wymawianie wszystkich głosek; dokonywanie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej; koncentrowanie się na zadaniu; praw. rozwinięte zdolności pamięciowe; orientacja w schemacie ciała; dobra koordynacja wzroko-ruch

Gotowość słownikowo-pojęciowa [6]

bogaty zasób słów; używanie słów adekwatnie do sytuacji; operacja posiadanym słownictwem; wyrażanie myśli za pomocą słów, dokonywanie ich klasyfikacji; wyciąganie wniosków, uogólnianie; poprawne posługiwanie się symbolami

Gotowość emocjonalno-motywacyjna [8]

(część I - 4)

wyrażanie adekwatnych do sytuacji stanów emocjonalnych; właściwe zachowanie się w grupie rówieśników; samodzielność w działaniu; podporządkowanie się poleceniom nauczyciela

Gotowość emocjonalno-motywacyjna [8]

(część II - 4)

znoszenie przykrych napięć; odraczanie gratyfikacji; nastawienie na poznanie, badanie i odkrywanie; samodzielne poszukiwanie rozwiązań trudności i różnych dróg działania

Rozwój stosowania strategii poznawczych [3] według P. Miller (wymień i podaj wiek)

• deficyt produkcji

• deficyt kontroli

• deficyt wykorzystania

Deficyt produkcji - definicja

niestosowanie spontanicznie strategii

Deficyt produkcji - powód

nieznajomość sposobów kierowania własną uwagą

Deficyt produkcji - występowanie (wiek)

najczęściej wiek przedszkolny

Deficyt kontroli - definicja

stosowanie strategii sporadycznie i niekonsekwentnie, nie zawsze wtedy, gdy wymaga tego sytuacja

Deficyt kontroli - powód

trudności w zakresie kontroli poznawczej

Deficyt kontroli - występowanie (wiek)

początek wieku szkolnego

Deficyt wykorzystania - definicja

właściwe stosowanie strategii, ale brak poprawy efektywności i jakości wykonania

Deficyt wykorzystania - powód

stosowanie strategii angażuje zbyt duże zasoby poznawcze

Deficyt wykorzystania - występowanie (wiek)

młodszy wiek szkolny, kolejne lata nauki

Charakterystyczne cechy tyranizowania [6]

fizyczny, werbalny lub psychiczny atak na drugą osobę; dysproporcja sił między ofiarą a sprawcą; bezpośrednie nękanie; powtarzalność ataków agresji; wyraźny zamiar wywołania strachu lub skrzywdzenia kogoś; przyjemność czerpana przez sprawce z krzywdzenia

Sformułuj pytanie do okresu przedszkolnego (formy aktywności – zabawa)

Jakie są cztery rodzaje zabaw w wieku przedszkolnym wymieniane ze względu na rodzaj aktywności i używane materiały?

Jakie są cztery rodzaje zabaw w wieku przedszkolnym wymieniane ze względu na rodzaj aktywności i używane materiały?

• zabawy ruchowe

• zabawy konstrukcyjne

• zabawy tematyczne • gry dydaktyczne

Sformułuj pytanie do okresu przedszkolnego (formy aktywności – zabawa)

Jakie cztery rodzaje zabaw wyróżniamy w wieku przedszkolnym według kryterium społecznego [Parten]?

Jakie cztery rodzaje zabaw wyróżniamy w wieku przedszkolnym według kryterium społecznego [Parten]?

• zabawy samotne

• zabawy równoległe

• zabawy wspólne • zabawy zespołowe

Sformułuj pytanie do okresu wczesnoszkolnego (formy aktywności

Jakie dwie postacie przybiera zabawa w okresie późnego dzieciństwa?

Jakie dwie postacie przybiera zabawa w okresie późnego dzieciństwa?

• zawansowane zabawy konstrukcyjne

• gry i zabawy z regułami

ROZWOJÓWKA - POPRAWA
Przedmioty humanistyczne - pedagogika (poziom zaawansowany)