Co to są funkcje zarządzające? |
to zespół wyższych funkcji poznawczych, które umożliwiają planowanie, inicjowanie i kierowanie nastawionym na cel działaniem w sposób zorganizowany i przemyślany |
Egocentryzm dziecięcy występuje w dwóch postaciach [2] |
• egocentryzm bezpośredni • egocentryzm pośredni |
egocentryzm bezpośredni - definicja |
wyjaśnianie zjawisk zgodnie z modelem własnego działania |
egocentryzm bezpośredni - przykład |
„Słońce zachodzi, bo dziecko idzie spać” |
egocentryzm pośredni - definicja |
przypisywanie swojego sposobu widzenia świata rzeczom nieożywionym (animizm) i zwierzętom (antropomorfizm) oraz przekonanie, że cały świat został skonstruowany przez człowieka |
egocentryzm pośredni - przykład |
„Ludzie wykopali jeziora, zasadzili kamienie, które urosły i stały się górami” |
Wymień etapy w rozwoju rozumienia emocji i podaj przedział wiekowy [3] (na podstawie Pons, Harris, de Rosnay, 2004) |
• okres zewnętrzny (do 5 r.ż.) • okres umysłowy (od 7 r.ż.) • okres refleksyjny (9-11 r.ż.) |
Etap pierwszy – okres zewnętrzny: |
wiedza o emocjach dotyczy głównie publicznie dostępnych aspektów przeżyć emocjonalnych, takich jak źródła sytuacyjne, widoczna ekspresja czy okoliczności zdarzeń |
Etap drugi – okres umysłowy: |
to dostrzeganie wewnętrznego charakteru przeżyć emocjonalnych, ich związku z innym stanami mentalnymi (takimi jak pragnienia i przekonania) oraz różnicy między emocjami przeżywanymi a okazywanymi |
Etap trzeci – okres refleksyjny: |
to rozumienie refleksyjnej natury emocji, odkrycie możliwości jednoczesnego przeżywania różnych stanów emocjonalnych (także ambiwalentnych), możliwości regulacji emocjonalnej oraz wpływu rozumowania moralnego na emocje |
Gotowość szkolna dotyczy |
przygotowania dziecka do opanowania elementarnych kompetencji szkolnych (czytania i pisania) |
Gotowość szkolna czyni dziecko |
wrażliwym na znaki, ich istotę i znaczenie w procesie komunikowania się ludzi oraz gotowym do odnoszenia korzyści ze wskazówek otoczenia dotyczących opanowania umiejętności czytania i pisywania |
Przejawy wysokiego poziomu gotowości szkolnej [3] |
• gotowość psychomotoryczna • gotowość słownikowo-pojęciowa • gotowość emocjonalno-motywacyjna |
Gotowość psychomotoryczna [8] |
płynne poruszanie się; sprawność manualna; wymawianie wszystkich głosek; dokonywanie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej; koncentrowanie się na zadaniu; praw. rozwinięte zdolności pamięciowe; orientacja w schemacie ciała; dobra koordynacja wzroko-ruch |
Gotowość słownikowo-pojęciowa [6] |
bogaty zasób słów; używanie słów adekwatnie do sytuacji; operacja posiadanym słownictwem; wyrażanie myśli za pomocą słów, dokonywanie ich klasyfikacji; wyciąganie wniosków, uogólnianie; poprawne posługiwanie się symbolami |
Gotowość emocjonalno-motywacyjna [8] (część I - 4) |
wyrażanie adekwatnych do sytuacji stanów emocjonalnych; właściwe zachowanie się w grupie rówieśników; samodzielność w działaniu; podporządkowanie się poleceniom nauczyciela |
Gotowość emocjonalno-motywacyjna [8] (część II - 4) |
znoszenie przykrych napięć; odraczanie gratyfikacji; nastawienie na poznanie, badanie i odkrywanie; samodzielne poszukiwanie rozwiązań trudności i różnych dróg działania |
Rozwój stosowania strategii poznawczych [3] według P. Miller (wymień i podaj wiek) |
• deficyt produkcji • deficyt kontroli • deficyt wykorzystania |
Deficyt produkcji - definicja |
niestosowanie spontanicznie strategii |
Deficyt produkcji - powód |
nieznajomość sposobów kierowania własną uwagą |
Deficyt produkcji - występowanie (wiek) |
najczęściej wiek przedszkolny |
Deficyt kontroli - definicja |
stosowanie strategii sporadycznie i niekonsekwentnie, nie zawsze wtedy, gdy wymaga tego sytuacja |
Deficyt kontroli - powód |
trudności w zakresie kontroli poznawczej |
Deficyt kontroli - występowanie (wiek) |
początek wieku szkolnego |
Deficyt wykorzystania - definicja |
właściwe stosowanie strategii, ale brak poprawy efektywności i jakości wykonania |
Deficyt wykorzystania - powód |
stosowanie strategii angażuje zbyt duże zasoby poznawcze |
Deficyt wykorzystania - występowanie (wiek) |
młodszy wiek szkolny, kolejne lata nauki |
Charakterystyczne cechy tyranizowania [6] |
fizyczny, werbalny lub psychiczny atak na drugą osobę; dysproporcja sił między ofiarą a sprawcą; bezpośrednie nękanie; powtarzalność ataków agresji; wyraźny zamiar wywołania strachu lub skrzywdzenia kogoś; przyjemność czerpana przez sprawce z krzywdzenia |
Sformułuj pytanie do okresu przedszkolnego (formy aktywności – zabawa) |
Jakie są cztery rodzaje zabaw w wieku przedszkolnym wymieniane ze względu na rodzaj aktywności i używane materiały? |
Jakie są cztery rodzaje zabaw w wieku przedszkolnym wymieniane ze względu na rodzaj aktywności i używane materiały? |
• zabawy ruchowe • zabawy konstrukcyjne • zabawy tematyczne • gry dydaktyczne |
Sformułuj pytanie do okresu przedszkolnego (formy aktywności – zabawa) |
Jakie cztery rodzaje zabaw wyróżniamy w wieku przedszkolnym według kryterium społecznego [Parten]? |
Jakie cztery rodzaje zabaw wyróżniamy w wieku przedszkolnym według kryterium społecznego [Parten]? |
• zabawy samotne • zabawy równoległe • zabawy wspólne • zabawy zespołowe |
Sformułuj pytanie do okresu wczesnoszkolnego (formy aktywności |
Jakie dwie postacie przybiera zabawa w okresie późnego dzieciństwa? |
Jakie dwie postacie przybiera zabawa w okresie późnego dzieciństwa? |
• zawansowane zabawy konstrukcyjne • gry i zabawy z regułami |